„В момента на езика на железничарите Централна гара е развързана – там няма система за сигурност. Всичко е на т.нар. телефонен способ, на писмени заповеди, тъй като тя се ремонтира, половината, ако не и повече от коловозите не се използват. Трябва да има конкретен план за всяко едно действие и сериозна дисциплина и всяко нарушение да бъде санкционирано".

Това каза в студиото на bTV професор Симеон Ананиев, председател на клъстър „Зелен транспорт".

По думите му конкретната причина за влаковата катастрофа на Централна гара - София днес е неспазване на правилата за безопасност. 

„Когато има планов ремонт, трябва да бъдат точно разписание задълженията. Имаме два субекта – НКЖИ, която организира движението и превозвач – БДЖ, който взима трасе. Помежду им трябва да има точно разписано кой какво прави", допълни проф. Ананиев.

Според председателя на клъстър „Зелен транспорт" в железниците цари тотална липса на професионализъм.

„Повече се залага на ПР акции, на икономически показатели. В железниците има две неща – безопасност и сигурност. Колкото повече е конкретно и лична отговорност, толкова повече човешката грешка ще е сведена до минимум, когато се знае кой какво прави. Железницата не е място за аматьори. Не ми го побира съзнанието, ако се наложи екшън план. Въпреки че трябва да има такъв при спирането на тока, при токови удари или друг вид произшествия. Това преди го имаше", каза още проф. Симеон Ананиев.

 

Имат ли пътниците право на обезщетение?

„Имат право на обезщетение. Има европейска директива, която изисква за закъснение на влаковете задължително да се плаща обезщетение. Повечето от жп делата последните години преминават през нашия екип. Има увеличение на делата за пострадали пътници вследствие на удари, затваряне на врати, тръгване на влака без информация. Хората все повече завеждат дела“, посочи председателят на клъстър „Зелен транспорт".

По думите му БДЖ имат задължение да осигурят придвижване на пътниците при аварирал влак.

По-рано днес два влака се удариха на Централна гара - София. На място веднага са пристигнали 6 линейки. При влаковия инцидент са пострадали общо 12 души. Те не са със сериозни наранявания, казаха от болниците, където част от тях бяха настанени.

Според информация на транспортния министър Георги Гвоздейков, на машиниста на маневрения локомотив му е прилошало и не е успял да спре навреме, като се е блъснал в последния вагон на пътническия влак за Пловдив.