Нови правила в бизнеса с бързите кредити предлагат от бранша. Целта – повече защита на потребителите и по-лесно разрешаване на споровете между търговците и гражданите.

По данни на Асоциацията на организациите за небанково кредитиране 25% от българите са ползвали бързи кредити. 90% от тях ги връщат в рамките на една година.

Според бранша основните проблеми в сектора идват от по-слабата финансова грамотност на част от потребителите и некоректното поведение на някои фирми, които уронват имиджа на целия сектор.

Сред тези, които са взимали бърз кредит е и Мартин Александров. Върнал го трудно, защото оскъпяването е било значително, а той трудно разбрал условията по договора.

„Повече да не ми се налага, човек никога не трябва да казва никога, но все пак трябва да се мисли, като се взимат тези бързи кредити“, казва Мартин.

От бранша съветват тези, които избират от кой да вземат бърз кредит, да проучат внимателно пазара, преди да се обвържат с договор.

Фирмите, работещи на светло, трябва да предоставят ясна информация колко пари ще вземете и след всички такси и лихви колко ще трябва да върнете в договорените срокове.

 

„Ако вземете 2-3 оферти от различни доставчици трябва да може да сравнете цените и да изберете най-добрата от тях. Ако се обърнете към онези, които са с добро име и репутация, това трябва да сведе кръга до по-малко компании“, посочва Николай Цветанов от Асоциацията за отговорно небанково кредитиране.

И още: браншът и потребителските организации предлагат споровете между потребителите и фирмите за бързи кредити да се разглежда в предсъдебно производство.

Сега при отиване на съд, спор за 30 лева, може да донесе много по-големи разходи за хората, отчитат експертите.

„Това производство е много евтино – само 50 лв., и то е с краен срок обозрим и видим в рамките на един месец“, коментира Дамян Лазаров от Националната асоциация за защита на потребителите.

Ако потребителят не е доволен от това производство пак може да търси правата си в съда. А Мартин е категоричен – трудно ще вземе бърз кредит пак.

„За ремонт да, но за екскурзии и за круизи, както е модерно – не. Не съветвам и младите хора да го правят“, казва той.

Новите идеи са заложени в специален кодекс и ще бъдат предложени за обсъждане и на Комисията за защита на потребителите.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK