Опасен ли си на пътя, ако си употребил наркотично вещество, но си се качил зад волана, след като е преминало действието му – този въпрос предизвика широк обществен дебат заради предложение за промяна в Наказателния кодекс, което предлага да се смекчат наказанията за водачите, при които е доказано, че наркотикът не е повлиял на поведението им на пътя.
Много хора подкрепят идеята, защото в момента законът предвижда солени наказания, ако сте пушили канабис, например – дори самата консумация да е била преди дни, седмици или месеци (при някои хора тестът може да хване „следа“ наистина много назад във времето).
Други са категорични – употребата на наркотици в България е криминализирана и не бива да се правят поправки в закона, които да стимулират употребата им.
Какво предлагат депутатите?
Народни представители от ГЕРБ, ДПС и „Воля“ предлагат да се промени начинът, по който се установява наличието на наркотично вещество в организма – чрез тест на слюнката, а след това - и с кръвна проба. Целта е да се прецизира моментът на консумацията и дали тя влияе на уменията на водача.
„При изтекъл значителен период от време не може да бъде обоснована субективна съставомерност на поведението на дееца, нито обществена опасност на деянието, ако веществото не влияе по никакъв начин върху психо-физиологичните функции“, пише в мотивите на депутатите.
Депутатите посочват, че подобна употреба ще може да се доказва чрез всички допустими по НПК средства – веществени доказателства, свидетелски показания, специални разузнавателни средства и др. Те аргументират промяната с дупка в закона, заради която редица шофьори избягват наказателна отговорност.
Според вносителите с предлагана промяна „въпросът ще бъде разрешен чрез баланс между стремежа към нулева толерантност спрямо подобни прояви и основният принцип, че за да се обяви за престъпление, деянието трябва да е общественоопасно“.
Какви наказания предвижда законът?
Държавите в Европа подхождат по различен начин спрямо управлението на МПС след употреба на наркотични вещества.
В Австрия, Хърватия, Кипър, Унгария, Малта и Холандия се прилага т. нар. подход „повлияване “, където трябва да се докаже, че водачът е под въздействие на опиат. Другият подход – „нулевият толеранс“, е възприет и се прилага във Франция, Италия, Португалия, Румъния, Словения, Швеция и други държави.
У нас важи „нулевият толеранс“ – в момента, ако „Пътна полиция“ установи, че шофьор е седнал зад волана след употреба на наркотици, законът предвижда лишаване от свобода между една и три години, глоба от 500 до 1500 лв. и сваляне на регистрационните табели.
Масова практика обаче е отказът на шофьорите да бъдат тествани и статистиката го доказа – през 2019 г. при около 200 водачи е установено наличие на наркотик в кръвта, а 110 отказали да бъдат тествани.
Така те търпят административна отговорност, но не и наказателна.
Какво ще се постигне, ако промените влязат в сила?
Експертът по пътна безопасност Богдан Милчев посочва, че поправката няма да намали тежките катастрофи и жертвите на пътя. По думите му едва 1,8 % от пътните произшествия стават в следствие на употреба на алкохол или наркотици.
„Правоприлагащите органи да могат по-прецизно да установяват наркотични вещества – не лошо като възможност. Но ние имаме много по-сериозни проблеми с пътната безопасност от това как технически как да установяваме наркотиците и алкохола“, коментира Милчев.
По думите му пътните полицаи и сега могат да преценят дали един водач е опасен на пътя и е употребил опиати.
Защо шофирането след употреба на наркотици е опасно, дори и да е минало време?
Няма леки наркотици и не бива хората да смятат, че дори ефектът им да е отминал – те са напълно адекватни на пътя, категорични са лекарите. Психиатърът д-р Емил Грашнов посочва, че наркотиците са забранени и не бива законови поправки да толерират употребата им.
„Трудно ми е да повярвам, че след толкова много приказки има човек, който да не е убеден във вредата им. Хората да си помислят, ако е толкова безобидно или полезно – можеше на шофьорските курсове да бъдат подкрепени с наркотични вещества. За по-заспалите шофьори – нещо с амфетамин, а за нервните – хероин“, коментира лекарят.
Д-р Грашнов уточнява, че в зависимост от вида на опитата, те действат различно на организма. Дори да е минало време – шофьорът може да е разсеян и със забавени реакции зад волана.
Оператор: Ладислав Цветков