Правителството ще отпусне нов заем на БДЖ заради блокираните средства на дружеството. Това съобщи финансовият министър Владислав Горанов.

Държавата се надява концесията за Летище София да се ускори и оттам да дойдат парите за дългосрочното спасяване на железницата.

В момента запор на сметките на превозвача на първо място се отразява на поддръжката на релсовия път и създава рискове.

Рано сутринта от ефира на bTV директорът на БДЖ поиска държавна помощ за компанията.

Сериозно ще пострадат и в Националната компания железопътна инфраструктура (НКЖИ). „По веригата има много, които ще бъдат потърпевши. Първо нашите служители, после НКЖИ, които работят по ремонтите на железния път”, посочи Зорин Йорданов от синдиката „Подкрепа”.

Снимка: btvnovinite.bg

 „При нарушаване на ритъма на поддръжка ще създадем предпоставки за нежелани събития. Приходите от инфраструктурни такси са 60 млн. лв. на година. Това за нас е голяма сума. По нея си правим програмата за ремонти”, каза инж. Красимир Папукчийски, генерален директор на НКЖИ.

Тази година се ремонтират поне 70 км от железния път и се подновяват ключови участъци като този в Искърското дефиле.

Затова финансовият министър обеща заем. Третият за БДЖ от година насам.

„Не му е лесно на Московски в тази тема успяхме да намалим задълженията. Вероятно отново ще се наложи да подпомогнем дружеството, ако държавата иска да приоритизира железопътния транспорт, ще трябва да ограничи автомобилния”, смята Владислав Горанов, министър на финансите.

Той повтори тезата, че пари за БДЖ ще се намерят, ако Летище София бъде дадено на концесия. Идеята обаче има сериозни противници.

„Знаем, че има държавна помощ одобрена от еврокомисията за БДЖ още 2011 г., но не са дадени. Над 200 млн. лв. обвързани с евентуална концесия на Летище София, ние сме категорично против”, е позицията на Веселин Кирев от Гражданска инициатива за ЖП-транспорт,

Точно преди две години правителството обяви, че започва процедура по отдаване на концесия на Летище София и очаква приход от 1,2 млрд. лв.

Миналата година служебното правителство прекрати за кратко концесията за летището, защото кандидатите предпочели да участват в търга за белградското летище. В момента се работи активно по въпроса, ще стартира в най-скоро време, съобщи преди малко заместник- министърът на транспорта Велик Занчев.