Действително сметки на БДЖ бяха запорирани, но разпродажба на активи няма да има. Това става ясно от съобщение на пресцентъра на БДЖ.
То е в отговор на медийни публикации, че кредитори са запорирали милиони на компанията и ще се разпродават 25 мотриси и 1200 вагона.
Действително двама от кредиторите по Втория облигационен заем са подали иск в Софийски градски съд (СГС) за 40 млн. лв. от главница по заема срещу „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД и след решение на съда искът е одобрен частично в размер на 20 млн. лв. в полза на облигационерите, вследствие на което са запорирани сметки на дружеството, уточняват от пресцентъра на БДЖ.
Вторият облигационен заем, който е в размер на 240 млн. лв., е взет през 2007 г. за рефинансиране на стари задължения към различни институции и за извършване на текущи ремонти на товарни вагони, като реално не е бил наложителен за извършването на дейността на дружеството. До момента остатъкът на задълженията по заема е в размер на 103 млн. лв., се казва още в съобщението на дружеството.
Облигационерите са в законното си право да изискат дължими средства по съдебен път. Решението на СГС и временният запор на сметките на „БДЖ – Пътнически превози“ няма да затруднят функционирането на дружеството към настоящия момент, в случай че бъде намерено решение на възникналата ситуация в краткосрочен план.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски е информиран своевременно за ситуацията, вследствие на което е уведомил Министерство на финансите и е поискал активиране на държавната помощ, за която има одобрение от ЕК, се посочва в съобщението. Очаква се решение от Министерство на финансите.
По-късно през деня в Бургас Московски коментира, че ако се вземе помощ от бюджета за БДЖ, тя ще е заем. Трябва да питаме гражданите чрез референдум искат ли да плащат дълговете на дружеството, каза още министърът.
„Две години чакахме да се нотифицира т.нар. държавна помощ от Брюксел, т.е вече законно, ако реши държавният бюджет, може да подпомогне. Обадил съм се на Горанов преди два дни, когато стана запорирането и го помолих да активира държавната помощ. Дали ще стане, не мога да ви отговоря в момента“, каза още Московски.
Междувременно от БСП призоваха министър-председателя Бойко Борисов да каже какъв е планът за спасяване на БДЖ. Три месеца управляващите обикалят телевизионните студиа и казват как са извадили дружеството от фалит, а то е във фактически технически фалит, с блокирана дейност, коментира заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски на брифинг в парламента.
За железничарите в БДЖ основният въпрос сега е ще продължат ли да получават заплатите си при запорирани сметки на дружеството. Последните заплати са получили преди дни, но какво ще се случи със следващите?
Веселин Кирев е граждански активист, но и редовен пътник с влаковете на БДЖ.
„Ръководството на БДЖ коментира пред комисията по транспорт преди около два месеца, че всичко е наред, заемите се изплащат. Но ето, това сега се вижда, че не е така. БДЖ е пред фалит, ако държавата не стои зад своето дружество“, казва той.
Изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров увери, че основания за притеснения сред служителите няма.
„В момента, в който се блокира първа, втора сметка и в останалите сметки има пари, ние, мислейки логично, знаем, че могат да бъдат блокирано до 40 милиона. Естествено е да се платим възнагражденията“, казва той.
„Дано не се стигне до продажба на активи, защото това ще бъде пагубно“, коментира Петър Бунев, председател на Синдиката на българските железници.