Ден, след като пилотите от авиобаза „Граф Игнатиево” отказаха да излетят на тренировъчни полети, все още пряк диалог между летците и политическото ръководство на Министерството на отбраната няма. Вчера командващият на базата Иван Лалов беше привикан на среща в София, след която вицепремиерът Красимир Каракачанов заяви, че армията „не е детска градина”.
Още вчера експерти от МО трябваше да пристигнат в „Граф Игнатиево”, но пилотите не са оптимисти за това, че ще бъдат решени проблемите с техниката, на която летят. Преди половин година Каракачанов беше в авиобазата и още тогава е бил запознат с притесненията на военнослужещите.
Случвало се е и преди
„Не смятам, че това е бойкот, моето мнение е, че това е начин да се алармира, да се поставят едни проблеми, които пряко касаят военната авиация”, коментира в студиото на „Тази сутрин” бившият военен летец и авиоинструктор о.р. майор Станислав Пешев.
По думите му военните, които нямат право на организирани протестни действия, и друг път демонстративно са оставали на земята – през 1992 г. и през 1995 г. Отново заради лошото състояние на ВВС.
Според него провокацията не идва от конкретно лице, а от самата ситуация – „липса на изправна техника, липса на ресурсно и логистично осигуряване”. Пешев разказа, че се е случвало по 6 месеца цяла ескадрила да не лети заради липса на агрегати, които струват по няколко десетки долара.
„Тези летци не могат да се подготвят адекватно поради малкия брой самолети. Липсата на часове ги кара да се чувстват несигурни, демотивирани”, допълни бившият пилот. Той изрази мнение, че инцидентът с падналия в морето вертолет на ВМС, при който загина пилотът, също е свързан с недостатъчна подготовка.
„В МО е заровено кучето – тези проблеми са натрупани над 25 г. и винаги са решавани половинчато, на парче”, смята майорът.
Да не е заради „Грипен”?
За бившия военен министър Николай Ненчев случилото се е с по-различни причини: „Ситуацията прилича на пуч, на пълзящ държавен преврат, опит за дестабилизация на държавата и на правителството, опит за извиване на ръце. Виждам елемент на организация, който на този етап изглежда: направете всичко възможно, дайте ни „Грипен”
По думите му ВВС са останали без изтребители заради забавянето на процедурата по закупуване на нов самолет – купуването на 10 двигателя за МиГ-29 от Русия трябвало да обезпечи преходния период: „По онова време не съм имал никакво съмнение, че ще сключим договор в края на 2016 г. за новите изтребители. Ако бяхме подписали, след година и половина – две щяхме да получим първите самолети”.
Ненчев подчерта, че така или иначе задължение на военнослужещите е да изпълняват заповедите си. Той припомни интервюто на командира на ВВС ген. Цанко Стойков пред bTV, в което военният заяви: „. Една изтребителна авиация, която отбелязва 100 години история трудно ще приеме чужди самолети да носят бойното дежурство по осигуряване на въздушния суверенитет”.
„Командирът на ВВС казва „трудно ще приемем” решение на правителството и парламента и казва, че чужди самолети не е добре да охраняват българското въздушно пространство. Кои са чуждите самолети – самолетите на НАТО, самолетите на нашите съюзници?”, запита Ненчев.
По думите му случилото се вече е на бюрото на Генералния секретар на НАТО. „Ако българските пилоти откажат да изпълняват задълженията си при момент на криза, ако тези хора не се почувстват добре, кой ще защитава националния суверенитет на страната?”, продължи с въпросите бившият министър.
Той призова наследника си Красимир Каракачанов да изпрати Военна полиция в авиобазата и да започне разследване кой е организирал бойкота.