Образователната реформа има за цел да предостави различни изходи, както и връщане към образованието и по-добро кариерно развитие след това, заяви ресорният министър проф. Тодор Танев.
По думите на Танев предвижданата реформа в образованието няма да бъде революционна, но ще доведе до такива резултати. Идеята е след промените, образованието да бъде по-лесно достъпно и да се учи само това, което е необходимо. Благодарение на реформата ще се свържат науката и пазара на труда, като това ще позволи по-лесна и бърза професионална реализация на учениците. Според Танев това ще доведе до спад на отпадащите ученици и безработните висшисти.
Голямата промяна предвижда създаване на интегрирани професионални колежи, с две нива на обучение и подготвителен курс. Входът в тези колежи ще бъде след 10-и и след 12-и клас. В първия случай - след 3 години - от които една подготвителна, човек да излиза с диплома за майстор. А във втория, след 4 години в клас - с диплома специалист. От бизнеса коментираха, че това би намалило безработните и ще утоли глада на трудовия пазар в определени сектори.
Програмата за обучение в новите звена ще бъде задавана от работодателските организации, но под контрола на министерството. До момента най-голям интерес към изграждането на подобни специалисти изявяват от строителния бранш.
Реформата предвижда и създаването на центрове за високи постижения. Те ще съчетават изследователска и производствена дейност, както и ще дават възможност за работа на квалифицираните кадри.
Идеята на МОН зависи от волята на депутатите да приемат предложената реформа, а първите пилотни проекти са предвидени за 2016-а година