Депутатите приеха връщането на патентния данък за такситата на първо четене с промени в Закона за местните данъци и такси. Съгласно промените годишният данък ще е между 400 и 1000 лв. на кола. Точната сума ще се определя от общинските съвети за всяка община.

Предложението на ГЕРБ бе подкрепено от 106 депутати – основно от ГЕРБ, ДПС, БДЦ, АБВ, както и един от РБ.

Против бяха 41 народни избраници, 9 се въздържаха.

Според измененията данък ще плащат превозвачите, които имат удостоверение за регистрация от Автомобилната администрация или общината, или ако извършват превоз за своя сметка от името на регистриран превозвач.

Данъкът ще се декларира до 31 декември на предходната година. Ще може да се внася на две равни вноски.

Предвидена е възможност за възстановяване на надвнесени суми при прекратяване на дейността, когато е платен пълният размер.

Предвидени са и съответните промени в Закона за автомобилните превози във връзка с разрешението за извършване на тази дейност. Предлага се издадените разрешения до влизане в сила на закона да запазят действието си за срока, за който са издадени, но не по-късно от 31 декември 2017 г.

Според изчисления на един от вносителите на текста – зам.-председателят на бюджетната комисия Диана Йорданова,  водачът, който следва да заплати долния праг на данъка от 400 лв., ще трябва да задели по-малко от лев на ден, за да покрие задълженията си. За шофьорите, които трябва да заплатят 1000 лв., дневната сума е малко над 3 лв.

Не мина без ожесточени дебати

Дебатите около приемането на текстовете на първо четене в пленарна зала бяха ожесточени.

Преди седмица от АБВ поискаха по-ниска долна граница на данъка, а Станислав Иванов от ГЕРБ обяви пред медиите, че депутатите са готови да я свалят на 300 лв.

Даниела Йорданова съобщи,че между двете гласувания ще бъде предложено, когато водачът на таксиметровия автомобил работи от името на превозвача, но за своя сметка, предоставянето на това право да става задължително с писмен договор,който да се вписва в регистъра на ИА "Автомобилна администрация" и той да е публичен.

Депутатите възнамеряват да разпишат и забрана за преотстъпване на автомобила на трето лице.

Цветомир Михов от ГЕРБ, вносител заедно с Иван Вълков на промени от есента на 2015 г., срещу които наскоро протестираха такситата, призна, че не е успял да се справи със силното лоби на таксиметровите превозвачи.

"Убеден съм, че промените, които предложихме, бяха най-правилните, 3-4-5 месеца удържах на натиска, но не успях", заяви той.

БСП и Реформаторският блок бяха заедно в оценката си за лобизъм в текстове в предлагания сега законопроект.

По думите на Георги Търновалийски от БСП целта на нововъведенията е големите превозвачи с по 1000-2000 автомобила да не внасят ДДС. Укриването на дължимото ставало възможно с поправката в закона, която позволява на водачи да работят за своя сметка от името на големите превозвачи.

По изчисления на Румен Гечев става въпрос за между 150 и 200 млн. лв.

Гроздан Караджов от Реформаторския блок определи проекта като камуфлажен и предупреди депутатите, които го подкрепят, че ще "изперат мръсното бельо на мафията" в таксиметровия бранш.

Намеквате за картел, не чух дали сте сезирали КЗК, не чух алтернативи как да бъдат преодолени порочните практики при положение, че голяма част са в законодателните инициативи и текстове от Търговския закон, опонира му Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт.

След като няма контрол и НАП не се справя, не е ли по-добре да приемем този алтернативен данък и общините да си го събират, попита независимият Георги Кадиев.

Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова обясни на опонентите, че между двете четения ще има промени, които ще отстранят страховете от запазване на монопола на около 2000 превозвачи.

Тя посочи и проблем номер едно в момента – браншът не плаща данъци – не само корпоративни, но и върху доходите. Голяма част от фирмите не внасяли и осигуровки за наетите от тях водачи.

За да се избегне неплащане на налог, се въвежда именно алтернативният данък, който ще бъде приход на общината, посочи Стоянова. Тя се обяви за касови таксиметрови апарати с фискална памет, които да са свързани с НАП.