Дълговете на БДЖ са се увеличили пет пъти през последната година, отчете министърът на транспорта Ивайло Московски в Народното събрание в петък. „Намалихме загубите с темпо от близо 20 млн. лв. на годишна база на около 3 млн. лв. Към момента загубата вече е 15 млн. лв. - т.е. за около година се увеличи пет пъти”, посочи министърът, който заемаше същия пост в предишния кабинет „Борисов”.
Според него всички усилия трябва да бъдат концентрирани в оздравяването на звеното „Пътнически превози”. „Ако 70% от товарите излязат от сегашната компания на БДЖ, означава, че тя практически е приключена”, каза в същото време министърът. Той изрази надежда да бъде намерен инвеститор за обновяване на подвижния състав.
„В състоянието, в което е компанията в момента, тя няма да постигне изискванията на ЕК за финансова стабилност, за да може да получи финансиране. Има и няколко други варианта, които ще се обсъждат”, допълни министърът.
По думите му, съществува и възможност БДЖ да се финансира по оперативна програма, но тогава „Пътнически превози” трябва да мине под шапката на НКЖИ, за да може компанията да има „като цяло финансово стабилни показатели” и да отговори на критериите.
Ново ръководство на „Авиоотряд 28”
Ивайло Московски обяви, че веднага ще смени ръководството на правителствения „Авиоотряд 28”. „Мое решение е, тъй като нямам вяра на сегашното”, заяви министърът.
При предишното управление на ГЕРБ и премиера Бойко Борисов Авиоотрядът стана известен като таксито на властта, след като се разбра, че самолетът е използван за полети на третодивизионния футболен отбор на Бойко Борисов – „Бистришките тигри”, за контрола на „Чавдар” – Етрополе и др.
В хода на разследването се Министерския съвет и Авиоотряда изпаднаха в тежки противоречия за това кой трябва да пази информацията за полетите на правителственитя самолет. Журналистът на bTV Константин Караджов пък спечели съдебно дело заради мълчаливия отказ за достъп до информацията за полетите, които е заявявал Бойко Борисов с правителствените самолети и хеликоптери.
След това „Авиоотряд 28" премина на подчинение на Министерството на транспорта. Сега Ивайло Московски обмисля варианти за преместването му остане под контрола на Министерството на отбраната или в Националната служба за охрана.
Забавени проекти по ОП „Транспорт”
Министърът се оплака, че най-голямото му притеснение е свързано с ОП „Транспорт”, тъй като всички проекти по нея са забавени. Според него има риск от загуба на стотици милиони левове.
„Изпуснатите проекти вероятно ще излязат в изпълнение през 2015 г. Става дума за Лот 4 от АМ „Струма”, АМ „Марица” и трите големи железопътни проекта”, посочи министърът.
Стратегия за електронно правителство
Ивайло Московски заяви, че според плана на кабинета за развитието на електронното правителство до 2016 г. електронната идентичност ще бъде реалност.
„Ще се опитаме да надградим там и продължаваме в посока разработване на публични регистри”, посочи още министърът.