Десетки спрени полети от страна на руската държава към България и присъствието ни в списъка с неприятелските държави, предизивика множество въпроси за това как планира бранша у нас да се справи със загубата на голяма група традиционни туристи, които обикновено избират нашето Черноморие.

Цялата масирана реклама от страна на България в Русия и Украйна се е обезсмислила и предвидените средства, ще се пренасочат към други пазари сред които съседните - Република Северна Македония, Сърбия и Румъния. Това съобщи преди броени дни министърът на туризма Христо Проданов.

От Националния борд по туризъм потвърждават, че българските усилия за привличане на туристите се отправят именно към съседните държави, защото са в региона и ще реагират най-бързо. От останалите страни, от които очакваме поток, са Германия, Полша, Чехия, Унгария, Великобритания, Ирландия и Израел и страните в Скандинавия – поради възобновяване на чартърните полети за сезона.

„Наблюдаваме 38% повторяемост на почиващите в България, като от Балканските страни, Полша, Чехия, Унгария и Израел достига до 58%,  съобщи за bTV зам.-председателят на Борда по туризъм Мартин Захариев.

Снимка: Ладислав Цветков

От туристическата компания Tez Tour, от своя страна очакват най-много чуждестранни туристи от Литва, Латвия и Естония, като това се дължи на факта, че компанията им посреща и обслужва туристи основно от Прибалтика, Русия, Украйна и Беларус, като от последните 3 държави тази година няма да имат никакъв туристопоток, а полетната им програма от Русия и Украйна за 2022 година е напълно отменена.

„От останалите пазари не се наблюдават масови анулирания, а по-скоро затишие и изчакване по отношение на нови резервации“, казва ръководителят на отдел „Входящ туризъм“ в туристическата агенция Стефка Славчева.

От агенцията не наблюдават отменяне на резервации за почивки на българи в чужбина, но значително намалява темпа на постъпване на нови резервации, допълва Десислава Прангова, ръководител на отдел, занимаващ се с изходящия туризъм.

Снимка: iStock

От Борда по туризъм изобщо не говорят за отменени резервации, защото по техни думи туроператорите имат направени предварителни записвания за сезон „Лято 2022”, които са били отворени още през 2020 г.

„Към края на януари записванията за сезона бяха на ниво 72% от записванията за предпандемичната 2019 г. Клиентите вече са направили първоначално вноска и една евентуално отмяна е свързана със загуба на тази вноска. Клиентите изчакват и за сега няма канселирани депозити“, съобщава Захариев.

От бизнеса споделят, че реално записванията за почивки в България за предстоящия летен сезон (2022г.) са вървели с много добри темпове, като предварителните резервации през 2019 година преди появата на COVID-19 се е очертавал един сравнително силен туристически сезон.

„След започването на войната в Украйна темпът на постъпване на нови резервации спадна рязко. Ако допреди 24 март 2022 сме получавали по около 100 нови резервации на ден, то в момента те са по около 10-15 на ден“, споделя Стефка Славчева.

Ще могат ли да си позволят почивка българите?

Като друг основен проблем, който се обсъжда за настъпващия летен сезон е въпросът дали туристическият продукт е поскъпнал на база инфлацията и намалената покупателна способност на българите?

„Поскъпването на туристическата услуга, e заради неколкократното увеличение на цената на промишления ток и поскъпването на хранителните продукти, горивата и останалите консумативи, хотелите са принудени да започнат да вдигнат цените си средно с около 20-25%,“ казват туроператорите от Tez Tour.

Средната цена на почивката на тричленно семейство за една седмица ще бъде 1700 лв. По 81 лв. на човек на ден при 72 лв. за миналата година, или с 11% по-скъпа. Казва Мартин Захариев относно въпрос на bTV колко трябва да подготви българинът за лятната си почивка тази година.

И други туристически агенции споделят, че забелязват по-високите цени тази година.

„По принцип цените тази година са по-високи както в българските хотели, така и в чужбина. Постоянното нарастване на цената на горивото оказва влияние на цените на чартърните полети. Налага се 21 дни преди датата на отпътуване да се прекалкулира цената на транспорта и разликата да се доплаща от туристите“, изяснява Пепа Брусева от великотърновския туроператор Intertours.

Какво очаква бизнесът от предстоящия сезон?

Борда по туризъм прогнозира приходи от 3 млрд. лева за следващия туристически сезон, но бизнесът е малко по-скептичен към положителните прогнози. По техни думи, се очакват много по-ниски приходи от предстоящия сезон поради намалелия брой туристи. Загуби не са изключени, както поради пропуснати ползи заради съкращаването на полетните програми и отпадането на цели страни, изпращащи туристи в България.

Конкуренцията в лицето на гръцките и турските курорти, остава на лице, а най-желана дестинация за почивка на българите отново е Турция. „Причината е в качеството на продукта - висококатегорийни хотели с богата инфраструктура и добро обслужване и храна“, посочва още Прангова.