България е сред страните в Европа, в които максималната разрешена скорост по автомагистралите е най-висока.

У нас може да се шофира с до 140 км в час. В страни като Гърция, Румъния и Франция ограничението е до 130 км в час, а в Испания, например – максималната разрешена скорост е още по-ниска – 120 км в час.

В Европейския съюз има две държави, в които скоростта е същата или по-висока от тази у нас. Така в Полша максималната допустима скорост на автомагистралите е 140 километра в час. В Германия ограничение няма, но се препоръчва шофьорите да карат със 130 км в час. 

Даниела Събева избира родното Черноморие за почивка. От София до Созопол пътува само преди дни. Тя е категорична, че пътищата ни не са за бързо шофиране.

"Пътищата ни твърдо не отговарят на това да се кара безопасно по тях", каза тя.

"Проблемът с инфраструктурата е сериозен. Много често има катастрофи точно заради инфраструктурата", каза Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

"В България и да искаш да караш повече от 80 км в час с камион няма как, защото има много дупки и направо го изхвърля от пътя, особено на завои", смята Пламен, който е шофьор на камион.

Гърция, Белгия и Франция - качество на пътищата

В Гърция максималната разрешена скорост е 130 км в час, а на запад има и още по-големи ограничения.

В Белгия максималната позволена скорост на магистралите, а те са безплатни е 120 км в час. Белгия обаче далеч не е сред отличниците в ЕС по качество на пътищата. Според класация на световния икономически форум по скала от 1 до 7 Белгия получава 4,4, Франция се класира по-напред с оценка от 5,4. Там максималната позволена скорост по магистралите е 130 км в час. Те са в отлично състояние и внимание- те се плащат.

Въпросната класация е направена през 2019 г. Според нея – Нидерландия е с най-хубавите пътища с оценка от 6,4. Най-лоши са в Молдова – с 2,6. България също е в дъното на класацията.  Пътищата ни са оценени с 3,4 от 7. Затова българските шофьори смятат, че за да има по-малко инциденти – контролът на пътя трябва да се засили.

Що се отнася до ограниченията на градски или извънградски пътища, то ситуацията в България е като тази в Европа. С малки изключения.

"В градската среда сме на равно с другите държави 50 км в час в града и 90 км в час извънградско като във Франция от миналата година е 80 км в час извънградско", каза Тодоров.