Самолет "Боинг 737 Макс 8" кацна снощи извънредно на Летище София. Той е летял по маршрут Хургада - Амстердам, но е приземен спешно, заради забраната за полети с този модел машини в небето над Европа.
По-късно и страната ни затвори официално въздушното си пространство за този модел.
Пътниците, които кацнаха извънредно в столицата след повече от 20 часа престой, продължиха към Амстердам с друг самолет.
Забраната за полети с "Боинг 737 Макс 8" идва след двете авиокатастрофи с такива машини в рамките на 5 месеца, които отнеха живота на 346 души в Индонезия и в Етиопия.
"Боинг 737 Макс 8" е нов модел, лети от 2017-та година, произведен е година по-рано. В него има места за 200 пасажери. Лети предимно на средни разстояния, като има нисък разход на гориво.
Самолетите от вида 737 Макс са сред най-продаваните на авиогиганта "Боинг"
В момента повече от 300 машини са експлоатирани, а са поръчани повече от 5000.
Снощи такъв модел самолет кацна извънредно на летище София заради забраната за полети в редица европейски страни.
„Лично според мен можехме да продължим към Амстердам защото в крайна сметка това е само час и половина повече. Според мен беше глупаво да затварят небето в конкретен час”, заяви един от пътниците за bTV.
Капитанът на самолета съобщава на пътниците, че за да се приберат от Хургада в Амстердам, ще трябва пренощуват в София за да изчакат машина различна от "Боинг", която да ги прибере.
Вилма Ахбейн- пътничка в самолета, споделя, че е била малко притеснена, но не и паникьосана.
Друг пасажер – Лингден, е работил във фабрика за самолети и знае правилата за сигурност. Когато се каже, че всички полети се спират, това наистина означава, че те трябва да са на земята преди този час, твърди Лингден Кейсмаарт.
"Боинг"-ът каца малко преди и страната ни да затвори въздушното си пространство за този вид самолети. Според Станимир Лешев, директор "Гражданска въздухоплавателна администрация", самолетът е трябвало да е върне в държавата, където е излетял, но по преценка на пилота той е решил да кацне в София, защото не е имало достатъчно гориво. Властите обясняват още, че у нас няма регистрирани такива самолети.
Според авиоексперта Ангел Борисов, проблемът с "Боинг 737 Макс 8" е в иновативната му автоматична система за стабилизация за режимите на полета.
„При излизане от строя на тази система или на нейните датчици, системата продължава да дава грешни сигнали и той изключвайки автопилота, работи и в ръчен режим т.е той не е в състояние да я елиминира”, обясни инж. Ангел Борисов.
За разлика от много страни в Европа, Съединените щати нямат намерение да затварят въздушното си пространство за този вид самолети.