Първият медицински хеликоптер у нас е без поставена черна кутия. Това установяват експерти на дружеството "България Хели Мед Сървиз". Проверката им преди месец констатира още 7 забележки - сред тях незатваряща се врата и липса на уплътнения.

Какво е състоянието на първата въздушна линейка в момента?

Първият медицински хеликоптер за спешна помощ кацна у нас на 1 февруари. Три дни по-късно директорът на компанията за спешна медицинска помощ по въздух "България Хели Мед Сървиз" изпраща писмо до министрите на здравеопазването и на транспорта. В него ги информира, че по машината има констатирани нередности. bTV разполага с документа от комисията, която ги е установила - ден преди пристигането на хеликоптера.

Част от тях са:

Не е инсталиран и не е сертифициран CVFDR.

Лява пътническа врата има проблем с механизма за отваряне/затваряне.

Уплътненията на пилотските врати не са монтирани качествено - има отлепвания.

Гумен предпазител на лявата пътническа врата е с нарушена цялост и е за подмяна.

На 21 февруари отправихме първото си официално запитване до "България Хели Мед Сървиз" и до транспортното министерство - с молба за предоставяне на въпросния документ и с покана за интервю. На следващия ден екипът ни отправи нова молба. Пет дни по-късно, направихме трети опит. Без официален отговор от двете институции. Затова потърсихме отговорите от министъра, на публично събитие, на 1 март.

„Това не е доклад, това е приемно-предавателен протокол, при който са констатирани съответно някакви недостатъци, които, естествено, са отстранени към момента“, коментира Георги Гвоздейков, министър на транспорта и съобщенията.

Ден след срещата ни с Гвоздейков, здравният министър също признава за технически проблеми по хеликоптера.

"Има някои допълнителни технически проблеми, които се откриват в хеликоптера, който сега дойде в България. Tой трябва да бъде оборудван – дребни неща са, но той трябва да бъде напълно годен", коментира в телевизионен ефир проф. Христо Хинков.

Попитахме и здравното министерство каква е причината за забавянето в лицензирането на хеликоптера. Оттам ни пренасочиха към министерството на транспорта.

„Процедурите по сертификацията и на неговата летателна годност тръгват, след като той стане български. Така че тук закъснението е затова, че хеликоптерът е закъснял. Иначе, хеликоптерът е напълно технически изправен и оборудван“, коментира Димчо Добрев, изпълнителен директор на "България Хели Мед Сървиз" ЕАД.

Според полковник Валентин Киров, доцент във Висшето военновъздушно училище, обаче констатираните нередностите крият рискове за сигурността на полета. 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement