Първият медицински хеликоптер у нас е без поставена черна кутия. Това установяват експерти на дружеството "България Хели Мед Сървиз". Проверката им преди месец констатира още 7 забележки - сред тях незатваряща се врата и липса на уплътнения.
Какво е състоянието на първата въздушна линейка в момента?
Първият медицински хеликоптер за спешна помощ кацна у нас на 1 февруари. Три дни по-късно директорът на компанията за спешна медицинска помощ по въздух "България Хели Мед Сървиз" изпраща писмо до министрите на здравеопазването и на транспорта. В него ги информира, че по машината има констатирани нередности. bTV разполага с документа от комисията, която ги е установила - ден преди пристигането на хеликоптера.
Част от тях са:
Не е инсталиран и не е сертифициран CVFDR.
Лява пътническа врата има проблем с механизма за отваряне/затваряне.
Уплътненията на пилотските врати не са монтирани качествено - има отлепвания.
Гумен предпазител на лявата пътническа врата е с нарушена цялост и е за подмяна.
На 21 февруари отправихме първото си официално запитване до "България Хели Мед Сървиз" и до транспортното министерство - с молба за предоставяне на въпросния документ и с покана за интервю. На следващия ден екипът ни отправи нова молба. Пет дни по-късно, направихме трети опит. Без официален отговор от двете институции. Затова потърсихме отговорите от министъра, на публично събитие, на 1 март.
„Това не е доклад, това е приемно-предавателен протокол, при който са констатирани съответно някакви недостатъци, които, естествено, са отстранени към момента“, коментира Георги Гвоздейков, министър на транспорта и съобщенията.
Ден след срещата ни с Гвоздейков, здравният министър също признава за технически проблеми по хеликоптера.
"Има някои допълнителни технически проблеми, които се откриват в хеликоптера, който сега дойде в България. Tой трябва да бъде оборудван – дребни неща са, но той трябва да бъде напълно годен", коментира в телевизионен ефир проф. Христо Хинков.
Попитахме и здравното министерство каква е причината за забавянето в лицензирането на хеликоптера. Оттам ни пренасочиха към министерството на транспорта.
„Процедурите по сертификацията и на неговата летателна годност тръгват, след като той стане български. Така че тук закъснението е затова, че хеликоптерът е закъснял. Иначе, хеликоптерът е напълно технически изправен и оборудван“, коментира Димчо Добрев, изпълнителен директор на "България Хели Мед Сървиз" ЕАД.
Според полковник Валентин Киров, доцент във Висшето военновъздушно училище, обаче констатираните нередностите крият рискове за сигурността на полета.