Първи резултати от изборите за 50-о Народно събрание на социологическите агенции „Алфа Рисърч“ и „Маркет ЛИНКС“, с които bTV работи.
Според данните на „Алфа Рисърч“ в следващия парламент влизат 6 партии:
- ГЕРБ-СДС с 26,2%
- ПП-ДБ с 15,7%
- "Възраждане" 14,5%
- ДПС с 14,3%
- БСП с 9,1%
- „Има такъв народ“ с 5,8%
Избирателната активност е 31,4%. Не подкрепям никого са отбелязали 2,4%.
Разпределението на мандатите изглежда по този начин:
- ГЕРБ-СДС - 73
- ПП-ДБ - 44
- "Възраждане" - 41
- ДПС - 40
- БСП - 26
- "Има такъв народ" - 16
Според данните на „Маркет ЛИНКС“ в следващия парламент влизат 6 партии:
- ГЕРБ-СДС с 28,4%
- ДПС с 15,6%
- ПП-ДБ с 15,4%
- „Възраждане“ с 13%
- БСП с 8%
- „Има такъв народ“ с 6,7%
Избирателната активност е 34,3%. Не подкрепям никого са отбелязали 3,2%.
Разпределението на мандатите изглежда по този начин:
- ГЕРБ-СДС – 78
- ДПС – 43
- ПП-ДБ – 42
- „Възраждане“ – 36
- БСП – 22
- „Има такъв народ“ - 19
Коментарът на социолозите
„Втората позиция за момента се държи от ПП-ДБ, но дистанциите са толкова малки, че биха могли да се разместят много съществено до края на изборната вечер“, коментира социологът от „Алфа Рисърч“ Геновева Петрова.
„Има възможност за промяна предвид малките разлики. Има още един фактор, който е много важен и трябва да се има предвид – активността. Активността е много ниска и така размествания могат да настъпят вследствие на много малък брой гласове“, коментира още Петрова.
Тя уточни, че екзитполовете не отчитат вота от чужбина за ДПС.
„Възможно е и част от другите формации, като например ПП-ДБ и „Възраждане“, които в минали избори се представяха доста добре в чужбина, също да реализират допълнителен вот от тези гласове. Развръзката тепърва предстои“, каза още социологът.
По думите ѝ това, което наблюдаваме на тези избори с тази ниска избирателна активност, е бойкот на избирателите.
„Според нашите данни за момента борбата за второто място се очертава като фотофиниш в последния момент. Тя е между ДПС и ПП-ДБ. „Възраждане“ по-скоро загуби малко инерция и я загуби заради този нов феномен в политическия сегмент, който видяхме днес – става въпрос за партия „Величие“, коментира социологът от „Маркет ЛИНКС“ Добромир Живков.
„Профилът на тази партия е много специфичен. Дори да приемем, че ни е убягнала, това се дължи на спецификата, че това е партия, която е силно представена в Североизточна България. Там е силното влияние основно. С този резултата "Величие" върви от регионална към национална партия с този резултат. Тя е в нишата на „Възраждане“, каза още Живков.