Парите от Европа за строежа на част от магистрала „Струма" са под въпрос. Според писмо от Европейската комисия в проекта са нарушени европейски екологични директиви. Има разминавания с броя на одобрените в екооценката съоръжения.

Според заявлението за проекта предвидените тунели са 7, а в решението са изброени 5. Разминава се и броят на виадуктите и мостовете, надлезите и подлезите.

Снимка: btvnovinite.bg

Разминаване има и при средствата: очакваната цена надвишава с 40 милиона евро допустимото финансиране от Евросъюза.

Снимка: btvnovinite.bg

Рисковете страната ни да изгуби европейското финансиране на отсечката от магистрала „Струма” са реални, смята Андрей Ковачев.

„То не е нарушение на директивите, то си е злоупотерба. На практика е подаден различен проект”, казва евродепутатът.

Документът със забележките на Европейската комисия към проекта стана публичен, благодарение на евродепутата Радан Кънев.

„Цялата концепция за преминаване на магистралата през Е79 през Кресненското дефиле е опит да се мине евтино. Аз не мога да си представя магистрален път с ограничение 140 км”, казва Радев.

А от Държавната агенция за безопасност по пътищата отговарят:

„Фактът, че е магистрала не означава, че ограничението трябва да е 140 км задължително”.

И допълват, че  разминаванията в броя на съоръженията се дължат на конкретни обстоятелства на място, а забележките от Европейската комисия са  обичаен процес на разяснения по проекта.

И още една забележка - анализът показвал, че една лента във всяка посока в Кресна е достатъчна да поеме очаквания трафик.

„Никой не е такъв заблуден, че да счита, че на средата на магистралата трябва да има стесняване. Преди Кресна магистрала, след Кресна магистрала и всичко влиза в един двулентов път. Това би било позор и за нас, и за ЕК.", заяви вицепремиерът Томислав Дончев.

От Европейската комисия коментираха за bTV, че документите са изпратени на българските власти на 15 октомври.

Снимка: btvnovinite.bg

„Финансирането от ЕС ще бъде одобрено от ЕК само при увереността, че са спазени всички приложими правила. Българските власти трябва да подсигурят законовите, техническите и екологичните аспекти при подготовката на проекта, включително и запазването на уникалното биоразнообразие в региона”, казват от Брюксел.

Снимка: btvnovinite.bg

От Агенцията по пътна безопасност заявиха за bTV, че срокът да за отговор на Европейската комисия изтича на 15 януари.