България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него, съобщиха от пътната агенция.

На практика, това означава, че страната ни се отказва от идеята трасето да се финансира с 270 млн. евро от Брюксел.

Снимка: АПИ

Решението „не стопира строежа, а ще ускори екипната работа на всички институции, ангажирани с разширението на единствения „тесен участък“ по направлението до границата с Гърция“, подчертават от АПИ.

От информацията става ясно, че работата по апликационната форма също продължава, но не се разбира дали идеята е проектът отново да кандидатства за европари, или работата по него ще започне с национално финансиране.

"Понякога по-дългият път се оказва по-кратък във времето, така че смятам, че с новите мерки ние ще успеем да дадем максимално балансирана и ефективна апликационна форма, за да имаме възможността бързо да получим европейското финансиране", обясни Георги Терзийски от АПИ. 

Не се изключва и възможността средствата да бъдат пренасочени за довършване на магистрала "Европа" от София до Калотина.

„Тесен“, но пък проблемен участък

Строежът на АМ „Струма“ в района на Кресна предизвика множество реакции и протести. Природозащитници и екоорганизации настояваха трасето да бъде изнесено извън дефилето. Като основна причина беше изтъкнато, че строежът ще наруши биоразнообразието в Кресненския пролом.

Снимка: btvnovinite.bg

Европейските пари за строежа на част от магистралата също бяха под въпрос, след като според писмо от Европейската комисия стана ясно, че са нарушени европейски екологични директиви. В изявлението от ноември се казваше, че има разминавания с броя на одобрените в екооценката съоръжения.

Някои от установените разминавания бяха:

  • Предвидени 7 тунела, докато в решението са изброени 5
  • Разлики в броя на виадуктите и мостовете
  • Разлики в броя надлезите и подлезите
  • Очакваната цена надвишаваше с 40 млн. евро (267 млн. евро) тавана на допустимото финансиране от ЕС (227 млн. евро)
Снимка: btvnovinite.bg

Документът със забележките на ЕК стана публичен благодарение на евродепутата Радан Кънев. От ЕК коментираха тогава за bTV, че документите са изпратени на българските власти на 15 октомври, а окончателното решение на ЕК дали покриваме изискванията за финансиране се очакваше до 15 януари (днес).

Защо се отказахме?

В съобщението се посочва, че решението е взето след задълбочен анализ, множество експертни разговори и допитване до обществено мнение, което категорично определя довършването на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле като изключително важно за пътната безопасност.

Снимка: btvnovinite.bg

„На базата на всички извършени проучвания, избраният Източен вариант Г 10,50 в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологични изисквания. Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки“, се допълва в съобщението.

Снимка: btvnovinite.bg

Институциите продължават работа по подготовката на формата за кандидатстване с оглед на приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, представила вече своя Европейски зелен пакт.

За намаляване на въздействието върху обекти от „Натура 2000“ от съществуващия път Е-79, АПИ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки.

За защита на природата:

  • Модифицирането на съществуващите водостоци
  • Монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя
  • Монтиране на плетени мрежи за птици

За повишаване на пътната безопасност:

  • Ще се анализира възможността за изграждане на видео система за наблюдение
  • Система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища
  • Анализ на безопасното му поемане
  • Подобряване организацията на движение в Кресненското дефиле.