Нови проблеми с личните данни в социалните мрежи. Безобидно ли е да се попълват тестове онлайн и какво се случва, когато го правим?
Данните на 120 милиона потребители в най-голямата социална мрежа са изложени на опасност.
Причината е популярно приложение с тестове, които ви оприличават на холивудска звезда, любим персонаж от анимационни филми или определя кое име най-много ви подхожда на характера. Така, забавлявайки се, потребителите дават достъп на приложението до всичките си снимки и контакти. Поне 60 големи компании за маркетинг в интернет ви профилират по редица показатели като потребител.
Месец след влизането в сила на регламента за защита на личните данни скандалите със социалните мрежи продължават.
Етичен хакер откри, че кодовете на популярно приложение за тестове е уязвимо. Проблемът беше решен, но данните на 120 милиона потребители вече са изложени на риск.
„Всички знаят, че контрольорът в градския транспорт не може да ви иска личната карта и вие не му я давате. Затова пък няма никакъв проблем да си дадете всичките данни на абсолютно анонимна страна, решавайки тест дали приличате на Рапунцел”, поясни Ваня Палейкова, специалист по киберсигурност от Дигитално читалище SAFER.
Индикация, че данните ви се ползват от трети компании, е получаването на реклами за стоки, които не сте търсили или сте търсили в една платформа, а ви се предлагат и от друга.
„В мига, в който търся нещо в „Гугъл”, ми излизат веднага във „Фейсбук” предложения, свързани с това нещо, тоест следи се непрекъснато какво аз търся в интернет”, каза потребителят Ангелина Хайтова.
Най-лесният начин да разберете, че сте в опасност, е забавяне на работата на браузъра, защото той е задръстен от така наречените плъгини, приставки, които са сложени от трети страни, за да следят вашата дейност.
„Където и да сте и да имате профил, собственикът на компанията, в която е този профил, знае всичко за вас продава тази информация. Целта е реклама и крайната цел е пари”, отбеляза Ваня Палейкова.
Една от най-големите интернет компании, доставчик на имейли, споделя информация за своите потребители с над 60 компании. С преглед на настройките и поверителността се вижда кои приложения за онлайн комуникация имат достъп и до вашата кореспонденция.