„България е в челната десетка на държавите, които са силно засегнати от тормоз и насилие в училище. Проблемът се е задълбочил и заради пандемията“, каза омбудсманът на България Диана Ковачева след онлайн дискусия по темата.
Според нея изолацията прави децата по-агресивни и ролята на учителите трябва да се засили
Според нея физическото насилие не е единствената форма, а има емоционално.
„Психологическо насилие се оказва също голяма част от проблема. 50% от децата миналата година са заявили, че са били жертва в училище точно на такъв тип насилие от свои връстници“, обясни Ковачева.
Според нея е много важна и реакцията в училище, както и на психолозите:
"Смятам, че трябва да се промени подходът, защото родителите и учителите, както и децата, които ми пишат, казват, че единственият начин да се спасиш от насилието в училище е да се преместиш в друго. Тоест механизмът за превенция на насилието не работи. Така че моето конкретно предложение е да се уплътнят часовете на класния ръководител и да имат по-добра роля, по-силна роля, да говорят повече с децата и да обсъждат, преди да ги наказваме за това, че качват клипове в социалната мрежа.“
Ковачева коментира и че трябва учителите да се обучат да разпознават насилие.
„Тоест очевидно трябва да започнем от нулата, толкова години след като отдавна сме констатирали, че насилието е много тежък проблем в училище. Така че да трябва да има рамка, но според мен трябва да се работи с учителите и те да бъдат обучавани. Ако някъде някой е обсъждал тези брутални видеоклипове с децата в училище, вероятно това е било по инициатива на самия учител. А не защото системата го изисква, тоест някъде децата ни пропадат в системата, в която насилието продължава да съществува без някакви конкретни последици“, каза още омбудсманът.