Омбудсманът Диана Ковачева настоява гражданите да бъдат информирани при прекратяване на договорите на избраните от тях общопрактикуващи лекари със НЗОК.
Тя изпрати препоръки на Националната здравноосигурителна каса и здравния министър д-р Стойчо Кацаров да се заемат с този проблем заради голямото количество жалби изпратени до нея.
Обезпокоена съм от постъпващите жалби от граждани по този въпрос, пише Ковачева в позиция, изпратена до медиите.
По официални данни 73 лични лекари през 2020 г. са прекратили по различни причини своята практика и договори с НЗОК, но техните пациенти, които са средно между 1000 и 2000 души, са разбрали този факт едва след като са потърсили джипито си във връзка със здравословен проблем. Това, по груби изчисления, засяга над 70 000 души, обясни омбудсманът.
Тя припомня, че вече два пъти е поставяла този проблема на вниманието на Здравната каса, но и до момента в получените отговори НЗОК не се ангажира с предприемане на конкретни действия за неговото решаване.
Повод за поредното писмо на Диана Ковачева е информацията за разработването на приложение, чрез което НЗОК и договорните й партньори ще могат да информират здравноосигурените лица с SMS или по друг достъпен начин за дейности, касаещи медицинското им обслужване.
Омбудсманът настоява в приложението да бъде включен модул за незабавно информиране на здравноосигурените лица при прекратяване или подадено заявление за прекратяване на договорите с НЗОК на избраните от тях общопрактикуващи лекари, така че гражданите да не бъдат поставяни пред свършен факт.