Нова мода в обществените поръчки се появи у нас. Много общини масово пускат поръчки за покупка на електромобили.
Прогнозната стойност на поръчките за електромобили варира значително в обявите на отделните общини. От около 20 000 - 30 000 лв. до над 80 000 лева за изцяло електрическа кола.
Стимулът масово общините да търсят електромобили идва от безвъзмездната помощ от 10 или 20 000 лева, която ще получат в зависимост от това дали изберат хибрид или изцяло електрическа кола, към която трябва да доплатят около 40 000 - 50 000 лева собствени пари.
Тези автомобили са екологични и това е безпорен факт, но дали са най-ефективното решение за община високо в планината?
Община Разлог е пуснала обществена поръчка за близо 70 000 лева. Очаквали обаче екоколата да им струва в пъти по-малко.
Мислили, че цената ще бъде 25 000 лв. Тъй като вече са закупили друг автомобил за социален патронаж за 22 000 лв., се оказва, че не могат да си позволят електромобил и обществената поръчка е прекратена.
В родопската община Баните също не са разбрали колко струва един електромобил и предвидили много по-малка сума. Кметът обаче има конкретен план как ще ползва колата, в която според него е бъдещето.
„По-миналата зима повече от седем дни общината беше блокирана, нямахме ток, нямахме ток от този сняг, който беше над метър и половина, и в този случай този автомобил ще бъде полезен най-вероятно, защото той е с акумулаторни батерии и като се зареди, няколко дни ще може да работи...Имаме си 15 киловата агрегат, който работи в аварийни ситуации”, каза кметът Милен Белчев.
От фонда, който стимулира администрацията да кара електромобили, изчисляват, че освен, че щадят природата - те са и по-икономични - при 20 000 километра годишен пробег, разликата е 6 пъти по-малко разходи.
„Субсидията е това, което ги мотивира да не си купят конвенционален за 35 000 лв., колкото са си предвидили в бюджета, а да си купят електрически”, каза Камелия Георгиева - изпълнителен директор на "Национален доверителен екофонд".
Доколко един електромобил ще е полезен високо в планината обаче - не е ясно:
„Най-малкото, защото една голяма част през зимния период пътищата са доста трудно проходими, а електромобилите със сигурност не са направени за този тип терен”, обясни Тодор Галев, от Центъра за изследване на демокрацията.
„Това не са електромобили, които ще ходят в планината, това са електромобили, които обслужват общинската администрация”, коментира Камелия Георгиева.
Дали е ефективно или не, е трудно да се каже, затова според анализаторите у нас час по-скоро трябва да заработи система за анализ на риска и ефективността на обществените поръчки.