Комисията за защита на личните данни глоби „Софийска вода" с над 60 000 лв. за нарушения на закона. Причината е, че дружеството е предоставило личните данни на свой абонат на фирма за събиране на дългове без негово позволение.
Потърпевшият е Светослав Арабаджиев, който преди две години получава сметки за вода за няколко стотин лева за двустайния апартамент, който семейството му отдава под наем.
„Оказа се, че има сбъркан фабричен номер на монтирания водомер. Сигнализирахме - не се коригира това от „Софийска вода”,” обяснява Светослав Абаджиев.
Семейство сменя за своя сметка неизправните водомери. Въпреки това, от дружеството предават задължението на фирма за събиране на дългове.
„За съжаление още преди завеждането на молбата започнаха обаждания от „Софийска вода”, впоследствие от т.нар. колекторски фирми по телефона – „Вие дължите такива суми, издължете се...",” оплаква се още Арабаджиев.
Съпругата му подава жалба в Комисията за защита на личните данни.
„Госпожата не е била уведомена за тази възможност - че при неизплащане за определен период, нейните данни ще бъдат предоставени, без тя да знае, на това дружество,” казва представителят на комисията Венета Шопова.
Комисията потвърждава, че монополистът няма правно основание да предоставя личните данни на клиентите си, още повече без да ги уведоми.
„Когато става въпрос за цесия, т.е. за продажба на дълга, от кредитора към друга компания - това е задължителната първа стъпка,” коментира обаче Димитринка Гринко.
Глобата в конкретния случай е 63 200 лв., а това не е първият подобен спор между комисията и водното дружество.
„Съдът се беше произнесъл, че е достатъчно в договора с абонатите да присъстват техните имена и партидния номер. Дори без всякакви други индивидуализиращи данни,” заяви Венета Шопова.
От „Софийска вода” съобщиха за bTV, че ще обжалват решението на комисията.