В навечерието на Илинден и подписването на договора за добросъседство България и Македония са изправени пред историческа стъпка – общо честване на борбите за свобода на хората от Македония и Одринско.
На фона на споровете за общата ни история, ние се срещнахме с двама от малкото останали живи свидетели на събитията, които все още ни разделят, вместо да ни обединяват.
Освен огромните паметници на революционери като Даме Груев и Гоце Делчев, в центъра на столицата стени издига и Музеят на македонската борба, изграден по мегапроекта "Скопие 2014".
Снимането в музея е забранено. От кадрите, с които се сдобихме, става ясно, че на повече от 6 хиляди квадратни метра площ са разположени 109 масови сцени и повече от 150 восъчни фигури – от Сандански и Делчев, през Чернопеев и Даме Груев, до Христо Татарчев и Борис Сарафов, че дори Никола Вапцаров и Венко Марковски.
Не е пропуснат, разбира се, и Ванче Михайлов. За него в музея се твърди, че „въпреки че е бил етнически македонец, той се обявил за българин и отричал съществуването на македонска националност”.
Освен преглед най-новата история на Македония, музеят предлага и информация за… македонската емиграция в България и организаторите на Илинденско-Преображенското въстание.
„Тази македонска емиграция се организира и го организира Илинден! Те са македонци! Защо има в България македонска емиграция? Можете ли да бъдете емигрант в собствената си държава? Ако те са македонска емиграция, както ги наричат българите, дали мога да бъда аз емигрант в собствената си държава? Ако съм българин, аз съм българин!”, категоричен е историкът от университета в Щип проф. Тодор Чепреганов.
Двама от организаторите на Илинденско-Преображенското и последвалото 10 години по-късно Охридско-Дебърско въстание са сред увековечените с восъчни фигурни – братята Христо и Милан Матови.
Синът на Милан Матов и днес живее със спомените на гордата си фамилия. А ние му показахме восъчните фигури на баща му и чичо му в новия македонски музей.
„Не познавам, това ми е съвършено непознат човек. За мене историческата истина е една. Образът на Христо Матов, на Милан Матов е един. Нашето убеждение, на хората от Струга, на нашия род, е че сме българи. Това са нашите истини”, категоричен е Христо Матов.
За него са „абсолютни глупости” твърденията, че баща му се е борил срещу българите, чувства се „осквернен” от твърденията на македонците.
Парадоксално, но восъчните фигури разказват друга история, различна от тази на живите свидетели. Всеки ден деца и възрастни тук слушат за зверствата на българите край Вардар. Екскурзоводът обяснява: „Германските фашисти тук, в Македония, са били само някакви наблюдатели – ние всъщност сме воювали с български фашисти. Българската фашистка окупация на Македония е обхващала 80% от нашата територия”.
На тези събития обаче все още има живи свидетели. Панде Ефтимов е 9-годишен, когато българските войски влизат в град Ресен край Охридското и Преспанското езеро през пролетта на 1941 г.
Какво помни той? „Цялата улица, която получи после името "Цар Борис III", беше покрита със зеленина. Целият народ от целия град излезе да причака. Имаше венци с надписи на влизане в града: "Добре дошли!" и т.н. А тези, които бяха старите революционери, комитите като Кръстре Трайков излязоха с всички тия значки или онези, които бяха опълченци на Одринската позиция, излязоха да ги посрещнат с онова, която бяха запазили като спомен. Вика Ура народът! Някои плачат, посрещат ги. Носят хляб, носят чорапи, носят други предмети хората. Носят хляб. Някой носи вино. И въпреки забраната на офицерите, всеки войник по малко ще си вземе и продължаваха. Така беше това”.
Заради ранната пролет, местните хора все още нямат цветя в градините си. Затова освен еуфорията, в паметта на 9-годишния Панде завинаги ще остане и друг образ: „Тази година черешите не родиха. Защото хората скъса цветовете да го постеле, да покрие пътя. Охрид ликуваше, старата българска столица. На българските царе на Самуил, и другите. Охрид – столицата на българската екзархия, или патриаршия”.