Ромските деца масово не посещават подготвителните групи преди първи клас, не са социализирани и често до края на прогимназиалния курс имат затруднения с българския език. За това алармиха учители в ефира на bTV.
Според тях, големите паралелки с по над 20 деца не позволяват ефективно социализиране и затова трябва да се работи с по-малки групи и да се говори на български и в средата на учениците.
„Лекарите са в (рискова-б.р.) среда за около 15-20 минути до половин час, учителите са за цял ден и са сами – без община и държава”, заяви Юлиан Петров от Синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа”.
По думите му ромските деца нямат елементарни познания как да стоят в стаята и да слушат учителите. Той изрази мнение, че външното оценяване в 4 клас е проформа и с налучкване се правят поне половината точки от теста.
Петров каза още, че „паралелната образователна система” е тема табу. "Ромите с висше образование искат да няма разделение, но тогава програмата трябва да се прилага без компромиси", категоричен беше той.
Директорът на 136 ОУ Галина Сахиева, сред чиито възпитаници има ромски деца, посочи, че възпитателното въздействие на родителите често е недостатъчно и момичетата и момчетата не са достатъчно мотивирани, за да посещават редовно училище.
„Обучението е 5-6 часа на книжовен език, но веднага след часовете комуникацията преминава на ромски език”, посочи преподавател по български език. По думите й, колкото повече детето общува на български език в т.ч. и вкъщи, толкова по-високи резултати има то.
„Ние сме подложени на ежедневен стрес и напрежение”, призна директорката, но подчерта, че с педагогическият екип има и медиатори, като до физически сблъсъци не се е стигало, но има вербална агресия между учениците. Понякога има остри реакции и от страна на родители, които са били отрязани от детски надбавки заради отсъствия от часовете на децата им.