Учебниците по турски език като майчин, по които се учи в някои български училища към момента, са издадени през учебната 1992/1993 година. Оттогава не са преиздавани - по тази причина са морално и езиково остарели, и се разпадат в ръцете на учениците. За това сигнализираха от Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия.
Председателят на организацията Антонина Желязкова представи резултати от проучване от май тази година за образователните проблеми на учениците, изучаващи турски език като майчин. По думите й няма друга дисциплина у нас, за която учебниците не са подновявани 20 години.
Според изследването, през 1992/1993 година 114 000 ученици в България са изучавали този предмет, като с всяка изминала година броят им намалява драстично. През учебната 2010/2011 година майчин турски език изучават едва 7000 ученици. Желязкова обясни тази негативна тенденция с факта, че "министърът на образованието не е издал държавните образователни изисквания за учебното съдържание по предмета "Майчин език".
Доказано е, че без книжовното владеене на майчиния език и без книжното владеене на българския език децата от турски произход не могат да научат добре и различни европейски езици, смятат още от международния център.