Старата система за издаване на билети и малкото изправни вагони са причината за претъпканите влакове по празниците. Така от БДЖ коментираха случилото се през почивни дни, когато на стотици пътници се наложи да пътуват прави с часове.

Над 130 вагона допълнително е осигурило дрижеството за празниците, но въпреки това те са се оказали недостатъчни. От железниците обясниха, че не е имало възможност да пуснат още вагони, тъй като компанията не е разполагала с повече превозни средства, годни да пътуват. На ремонт в момента са близо 170 вагона, като се очаква поне 15-ина от тях да бъдат изправни до следващите празници и да влязат в експлоатация.

Пълни купета, претъпкани коридори и изнервени пътници - такава бе обстановката във влаковете по празниците. От държавните железници обясниха, че са правили предварителни анализи за това какъв пътникопоток очакват, но въпреки това желаещите се оказали повече от предвиденото.

Хората на касите пък продължили да издават билети, тъй като системата, с която работят, не отчитала колко билети са продадени. Нова система, която показва продажбите в реално време, ще заработи едва през юли. Затова за следващите празници - през май, от БДЖ предвиждат просто да превозят по-малко пътници. „Ако се ограничи контингентът, това ще е превантивна мярка, за да не се препълват влаковете - ще се издава точна бройка за предварителна резервация да има за точното пътуване на хората”, коментира Георги Иванов – БДЖ.

Всички пътници, попаднали в претъпканите влакове, могат да потърсят правата си. От Европейския потребителски център обаче уточняват, че няма практика да се търсят парични обезщетения директно от компанията заради некомфортно пътуване.

„За съжаление европейските регламенти нямат изрична обосновка в това отношение и всеки пътник трябва да си търси правата по съдебен ред, като трябва да докаже в какво се е изразявал дискомфортът и доколко той е причинил неудобства”, обяснява Игнат Арсенов - Европейски потребителски център.

А повечето от пътуващите в железниците у нас признават, че директно изключват възможността да търсят правата си в съда. Като Ивелина, която често пътува в пълни влакове, но не търси компенсации за това. „Състоянието на влаковете винаги е било в това положение и ние сме свикнали в това състояние да ги виждаме”, смята жената.

А като доказателство, че българинът не търси правата си докрай, може да послужи и фактът, че въпреки препълнените вагони за празниците, официално в БДЖ няма нито една постъпила жалба.