Нужни воля и смелост, за да се постигне резултат в борбата с трафика в градовете, защото хората от социализма смятат, че колата е неразделна част от тях, коментира в предаването „Тази неделя“ по bTV бившият общински съветник Радослав Тошев, който беше три мандата председател на комисията по транспорт към Столичния общински съвет.
Общината и държавата трябва да ги накарат да слязат от колите. Има ефективни мерки, например скъпо паркиране в центъра, правила в целия град за паркиране и пр. На тези, които ще възразят, че искат да си карат колата, Тошев отговори: „Конституционно право не е да имаш кола, а да дишаш чист въздух. Трябва да избереш между здравето си и да се движиш постоянно в кола“.
Той цитира и известния датски архитект Ян Геел, че когато се разширяват улиците и градовете се проектират за автомобилите, това привлича все повече автомобили.
Всеки ден в столицата влизат и се движат неконтролируемо къде ли не по 200 – 300 хил. автомобила. Освен това събрахме всички автоморги от Европа. Неслучайно там хората се освобождават от тези коли – заради високите данъци за автомобил над 10 години. С 20 лв. данък на година у нас излиза, че общините стимулират да се карат стари автомобили.
Макар да има 4000 км улици, София е предвидена за около 300 – 400 хил. автомобила, а всеки ден в КАТ се регистрират по 850 нови, т.е. в момента в града има над милион коли, каза той.
Проблемът в България е в Общите устройствени планове на градовете – по времето на социализма те са проектирани така, че 20-30% са промишлени зони, което в европейски план е абсурд – би трябвало тези зони да са 5-6% от града.
Тук и пешеходството, и велодвижението нямат традиции, няма критична маса от велосипедисти, които да бъдат забелязани от шофьорите. В момента автомобилистите са всесилни, те си мислят, че са царе на пътя, коментира гостът. По думите му в София може би едва 2 – 3% от населението се придвижва с велосипеди, докато в Холандия, например, този процент е 50. Хората могат да се стимулират да карат колело, ако имат сигурност на велоалеите, смята той.
Вижте целия разговор във видеото: