Една от ЖП линиите, които са кандидати за демонтаж поради рекордните дългове на БДЖ (5 милиона лева на година), е тази от Септември до Добринище.
2.70 лева е билетът от Септември до Велинград. 10-ина човека са си го взели. Мотрисата е дизелова и изминава 125 километра по високопланински терен.
Всичко по пътя на уникалното железопътно съоръжение, включително и 37-те тунела по трасето са построени на ръка от наши доброволци и емигранти белогвардейци.
Теснолинейката спира на 25 гари и спирки и е създадена, за да свързва Тракийската низина с Рила и Пирин и с Неврокоп. Построена е през 1925 година, за да снабдява войската с дървен материал.
Теснолинейката минава през най - високопланинската гара на Балканите - Аврамово на 1267 метра надморска височина.
За теснолинейката от Септември до Добринище, която минава през близо 20 общини, досега не се е намерил концесионер или общинар, който да пожелае да я управлява.
Тя освен единствена комуникация по това направление е и единствения начин за производителите на мляко от селата да стигат до градските пазари.