Половината от децата в България живеят в риск от бедност или отпадане от училище. Тревожните данни са от изследване на Европейската комисия. У нас все още не е развита система за подпомагане на ранното детско развитие, която подкрепя семействата на деца с увреждания и социално слаби родители.
Децата, които растат в бедност, в нездравословна среда, без пълноценно хранене, които са лишени от здрава емоционална връзка с възрастен човек и от разнообразни възможности за учене от най-ранна възраст, са в най-голям риск от проблеми в развитието. У нас 52% от децата живеят в риск от бедност. Над 6 на сто от момичетата и момчетата до 5-годишна възраст са с изоставане в растежа. Близо 6000 деца годишно напускат училище още в начален етап.
В същото време няма система за подпомагане на ранното детско развитие, която да подкрепя децата и семействата в риск. До преди няколко години едно момиче е живяло в институция, заедно с други деца и без индивидуална грижа.
„Имаше страшно много страхове, с които трябваше да се справим, дори се страхуваше от храната. За много кратък период от време, в нашето семейство, тя успя да навакса това, което е пропуснала. Ние я учихме как да ни прегръща”, казва приемният родител Гинка Илиева.
Сега момичето е сред първите по успех в класа. Средно 2000 деца годишно постъпват в инистутиции. Най-срещаните причини са увреждания или родителите са прекалено бедни, за да ги отглеждат. Заради липсата на система, която да включва социална подкрепа за семействата, както и здравни и образователни услуги, все повече българчета са застрашени от забавяне в развитието.
В Съединените щати ранната детска интервенция е приоритет. Там екипи от специалисти работят със семействата в риск, помагат им да развият уменията си като родители - как да обучават и да комуникират с детето.
Според анализите на американските икономисти всеки инвестиран долар в ранното детстко развитие спестява по 14 на социалната и здравната система, когато детето порасне. Според проучване, проведено в Северна Каролина, децата, които са имали подкрепа в ранното развитие, много по-рядко повтарят клас, много по-често завършват колеж и дори много по-късно започват да пушат.