От 1 минута до 2 часа ще чакат пациентите в спешните приемни отделения на болниците. И там здравното министерство предлага да се въведат кодовете, с които ще се определя колко точно може да чака пациентът.

Вчера ви разказахме какво предвижда стандарта за приемането на сигналите и времето, за което трябва да пристигат линейките. Сега да обърнем внимание на спешните приемни отделения в болниците.

В момента те са 35 за цялата страна. Стандартът поставя изключително високи изисквания за тях.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Те също ще използват системата с кодовете. Обслужването на пациент с код „Червено” трябва да се реализира до 1 минута. Ако кодът е жълт - до 30 минути. Леките случаи с код „Зелено” ще чакат до 2 часа.

На практика

В спешното приемно отделение на врачанската болница стените са напукани, дограмата е остаряла. Има оборудване на по 20 години. Месечно оттук минават 2 хиляди пациенти.

"Винаги има трудности, като се започне от това, че хората са напоследък много агресивни, и се стигне до това, че липсват понякога елементарни консумативи за нашата работа", признава д-р Тинка Боева.

Предложеният стандарт изисква от спешните отделения в болниците по-голяма площ, леглова база с денонощно наблюдение на пациенти, паник бутони, модерни шокови зали.

В обособена зона ще се определя кой пациент какъв код е, т.е. колко е спешен. Като са разписани всички стъпки след това и за колко време лекарите трябва да ги изпълнят.

"Най-големият проблем в спешните приемни отделения, това е проблемът с апаратурата, с помещенията, и естествено с кадрите", посочва директорът на МБАЛ „Христо Ботев” – Враца Светозар Луканов.

Смятате ли, че новият стандарт за Спешната помощ ще подобри качеството на услугата?

Зам.-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков признава: „Няма спешно приемно отделение в страната, което да отговаря на европейските изисквания, което е близо до европейския стандарт, затова искаме да променим всичко"

Промените ще се случват в следващите 5 години. Ще се използват европейски и национални средства, но засега те не изглеждат достатъчно.

Има ли кой да работи?

За да отговори на стандарта, системата се нуждае и от специалисти, които да работят в нея. От здравното министерство твърдят, че планират увеличение на заплатите с 20 на сто всяка година, за да ги привлекат.

Всичко това вече са свършили съседите ни в Румъния. Реформата им е за пример.

Дали и у нас всичко това ще се случи, зависи и от обществото ни. Според спешните медици, един от основните проблеми при тях е подаването на неверни или неточни сигнали.

Тази сутрин пред bTV дежурните в столицата разказаха за фрапиращ случай.

“Значи - диктува се дете, което е простреляно. За три минути моята линейка беше на място! Бяхме и наблизо, разбира се. Оказа се, че е абсолютно фалшиво подаването! Значи срещу такива фалшиви подавания...трябва да носи отговорност този, който си позволява такава гавра с нас!”, категорична бе д-р Николова от ЦСМП София.