Въвеждат стандарт в Спешната помощ - в едни случаи линейката ще идва до 8 минути, а в други може да се бави два часа.
Медиците, които приемат сигналите ще провеждат телефонни интервюта, ще задават точно определени въпроси - от отговорите ще преценяват тежко ли е състоянието на пациента, съответно колко може да чака.
Най-тежките случаи ще се обозначават с код червено и за тях ще се праща линейка своевременно. Останалите ще бъдат получават код жълто и код зелеено и съответно ще чакат повече.
Публикуваният стандарт е дългочакан и представлява 270 страници, в които подробно се описва всяка стъпка, която трябва да се направи при постъпване на сигнал за пациент.
Медиците, които приемат сигналити и сега задават въпроси, за да изяснят състоянието на пациента. Рядко обаче получават отговори, тъй като от отсрещната страна го приемат за излишен разпит.
„Играеме на сляпо така да се каже, изпращаме екипи, за да сме сигурни, оказва се че или са препили или могат да бъдат прегледани от лекар или фелдшер”, каза Борислава Колева от ЦСМП-София.
В стандарта са разписани конкретни въпроси, които ще се задават. От отговорите медиците ще преценяват какъв код е състоянието на пациента.
При код червено линейката трябва да стигне до 8 минути. При код жълто - до 20 минути. А при код зелено, който е за най-леките случаи, може да се чака и 2 часа.
Лекарят в този спешен екип в София твърди, че е крайно време да се сложи ред в системата. Така ще намалеят и фалшивите сигнали. Стандартът за пристигане при критичен пациент обаче трудно щял да се спазва.
„8 минути за мен е малко пресилено, представете си от нашата централа да стигнем до Дружба или до Младост за 8 минути в трафика”, каза д-р Станислава Гуленова.
В конкретния случай, линейката на доктор Гуленова пристигна за 19 минути, което отговаря на стандарта, тъй като случаят се оказа лек.
Самите линейките също ще се категоризират и ще отговарят на изисквания за оборудване. Въвеждат се правила за използване и на авиотранспорт.
На специални изисквания ще отговарят и спешните отделения в болниците. За да отговори спешната помощ на стандарта ще са необходими близо половин милиард лева, сочат оценки. А с европейско финансиране е осигурена по-малко от поливната от тази сума.
Стандартът за Спешната помощ сега навлиза в етапа на обществено обсъждане. За да стане факт и системата да отговори на него ще е нужно доста време.