121 300 зрители са посетили Софийската опера и балет през 2014 г. Това е с 33,1 на сто повече от предходната година, съобщават от операта.
Повече са и спектаклите - 406 пъти артистите от операта и балета са заставали пред своята публика, с 65,7 на сто повече от 2013 г. Резкият скок в броя на представленията се дължи
най-вече на превърналите се в хит за най-младите зрители „Концерти за бебоци” - 130, отбелязват от операта. С тази нова форма за привличане на публика отпадна долната възрастова граница - в новооткритата зала „Бебоци” заедно със своите родители, баби и дядовци вече се забавляват и зрители от 0 до три години. Оперните, балетните и детските спектакли през годината на голямата сцена на първия оперен театър са 161 - с 6,8 на сто повече от 2013 г. Артистите са имали 17 гастрола.
Увеличени приходи и средна цена на билетите са други важни характеристики на 2014 г. в Софийската опера и балет.
Интересни седем премиерни заглавия и много гостуващи български и чужди артисти привлякоха публика от близки и далечни държави, подчертават още от операта. Зрители от 11 страни от четири континента събра повторното изпълнение на тетралогията „Пръстенът на нибелунга” от Вагнер от 23 до 29 юли, като доайен сред „вагнерианците” се оказа 97-годишната Върна Парино от Сан Франциско, прелетяла океана, за да изгледа за 76-и пъти любимото си произведение.
Много гости от чужбина и столичани посетиха спектаклите на открито на площад „Св. Ал. Невски” на „Борис Годунов” от Мусоргски. Монументалната постановка на Пламен Карталов бе посветена на 100-годишнината на Борис Христов, 85 години от рождението на Николай Гяуров, с нея бе почетен и отишлият си неотдавна Никола Гюзелев.
Стотният юбилей на оперната легенда Борис Христов бе отбелязан и с други знакови заглавия от неговия репертоар като „Аида”, „Набуко” и „Фиделио”. В „Дон Карлос” в ролята на Филип Втори гостуваха две звездни имена - Феручо Фурлането и Карло Коломбара. Борис Христов бе почетен и с галаконцерт „Мечтаното завръщане в Софийската опера” в деня на неговото рождение.
Комичната опера „Пепеляшка” от Росини по едноименната приказка на Шарл Перо, постановка на Вера Петрова, бе сред премиерите с гости от чужбина - Мария Жинга и Оана Андра.
Големият ни баритон Владимир Стоянов зарадва почитателите си в София с участия в „Травиата” и „Набуко” от Верди и с галаконцерт с откъси от творби на гениалния италианец в цикъла „Tutto Verdi”. Във Великденския концерт публиката видя и чу за пръв път у нас световния кларинетист Джампиеро Собрино, артистичен директор на Арена ди Верона, припомнят от операта.
Две премиерни заглавия зарадваха младата аудитория - класическият балет „Зле опазеното момиче” на Луи Херолд и Петер Лудвиг Хертел и мюзикълът на Александър Владигеров „Бременските музиканти”.
Почитателите на Терпсихора бяха изкушени за четвърти път с творби на най-големите хореографи от САЩ в рамките на проекта „Американски балет за България”. Специални гости бяха солисти на New York City Ballet и именитият хореограф Том Голд.
Примабалерината Маша Илиева се представи успешно в новото си амплоа - на режисьор на пищната постановка на „Спящата красавица” от Чайковски, с участието на повече от 100 балетисти - от трупата й ученици.
Преди традиционния Новогодишен концерт за пореден път да изпълни залата на Софийската опера и балет в последния ден на 2014 г., през декември зрителите видяха за втори път постановка на световноизвестния аржентинец Уго де Ана. След огромния успех на „Аида” през миналия сезон, този път той очарова дори неизкушените от магията на голямото изкуство със своята версия на шедьовъра на Камий Сен-Санс „Самсон и Далила”, появил се на софийска сцена след 82 години отсъствие. В главните роли бяха примата на Виенската Щатсопера Надя Кръстева и известният германски тенор Ендрик Вотрих.