Вече сме готови с изискванията към бъдещата тол системата. Таксата за изминато разстояние ще се плаща само от тежкотоварните автомобили и тези над 3,5 тона. Леките автомобили и превозните средства под 3,5 т ще плащат електронна винетка.

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването „Тази сутрин“ по bTV.

Предлагаме малките републикански пътища – тези, които водят към едно-единствено населено място или по които няма никакъв транзитен трафик, да останат извън системата за заплащане, добави тя. Безплатни ще са 3000 км малки пътища 3000 км и 20 хил. км общински пътища.

Сменяме модела, във фокуса на системата за плащане влизат големите магистрали и пътищата от I, II и III клас и който кара и руши повече, ще плаща повече, обясни министърът. Така минаването през България вече няма да се минава за 10 лв, а 50 – 70, колкото струва и преминаването през Сърбия, например.

Предлагаме и друго – електронната винетка ще важи за пълна година, а не за календарна, посочи Павлова.

Министърът показа и карта, на която са отбелязани безплатните пътища бъдещите броячи и камери за замерване на преминаването и обясни как ще става това.

Вижте картата в по-голям размер тук или кликнете върху снимката.

За леките коли „камерата сканира номера и в системата автоматично излиза дали е платена винетката или не е. Ако не е, автоматично се генерира глоба“.

За тежкотоварния трафик ще има рамки със сензори – от една страна по номера ще се установява дали водачът в платил толтаксата за изминато разстояние, а сензорите ще засичат тонажа, „за да може да плати в максимална степен таксата“ за изминатия път.

Тол системата няма да струва допълнително пари на данъкоплатеца, увери Павлова. Обществената поръчка за избор на изпълнител е с отложено плащане, т.е. той ще изгради системата за своя сметка, а парите за нея ще дойдат впоследствие от винетките и толтаксите.

Поръчката ще бъде обявена през април. В останалите държави изграждането на такава система се случва средно за 12 – 18 месеца, значи след около година може да започнем да внедряваме нашата, каза Павлова.

Министърът увери, че спряната обществена поръчка за строителството на участъци от АМ „Хемус“ е била проведена законосъобразно и проектирането е реално. Липсата на европейско финансиране обаче налага препроектиране. Затова и проектната скорост на движение е намалена. Така ще може максимално да се следва релефа на терена, което е по-евтино, обясни тя.

Предвижда се строителството да бъде разделено на по-малки участъци.

През май ще бъде обявен търгът за първия участък – Ябланица – Боаза. Там проектната скорост е намалена на 120 км/ч, стеснена е и разделителната ивица от три на два метра.

За следващия участък – до пътен възел Дерманци, ще предложим да спестим два тунела (т.е. минимум 100 млн. лв.), каза Павлова.

В участъка от Дерманци до п.в. Каленик се надяваме да заобиколим тунел и виадукт, каза още министърът.

Тези съоръжения не са проектирани излишно, а съобразявайки се с по-високата проектна скорост. При проектна скорост от 140 км/ч, което значи, че колите може да се движат дори и със 180 км/ч, магистралата трябва да е с повече прави участъци и по-високи виадукти, което е по-скъпо, обясни тя.

Павлова показа и кои обществени поръчки за пътни проекти ще бъдат обявени през 2016 г.:

Вижте картата в по-голям размер тук или кликнете върху снимката.

Вижте целия разговор във видеото.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement