Опасното време провокира и кризисна ситуация на пловдивското летище, където два пътнически самолета бяха приземени извънредно и няколко часа останаха на пистата, без да има кой да ги обслужи.
В полунощ събота срещу неделя над 300 пътници на „Уиз еър” от Валенсия и Дубай бяха блокирани повече от два часа в самолетите на пистата в Пловдив. Причината е, че по това време летището там не работи и няма кой да обслужи пренасочените от София машини.
Дестинациите, използвани при отклоняване на полети, когато условията за кацане на летище София не са безопасни, са Пловдив, Бургас, Варна, Белград, Букурещ и Солун.
Решението за това кой самолет на кое от тези летища да каца е на авиокомпанията, която предварително е заявила резервна дестинация при непредвидени обстоятелства като тези от нощта на събота срещу неделя.
Стоян Благов е един от пътниците, които са се оказали блокирани в самолет на летището в Пловдив. Казва, че се почувствал като заложник. „Имаше даже една по-бойна групичка и бяха готови да разбият вратата в един момент. Хората са изнервени, вътре неприятни миризми, вода нямаше накрая”, разказа той.
Директорът на Летище Пловдив Владимир Щърбанов определи ситуацията като сериозен инцидент, но отрече да има вина за него. Разбира, че към неработещото летище са насочени два самолета три минути преди кацането на първия. И започва спешно събиране на персонал.
„Самолетът не е подал сигнал за бедствие или авария, а дори и да беше подал, той няма как да бъде отработен при отсъствие на летище”, изтъкна той.
По думите му след 22 часа там има само един служител от охраната, който извършва нощните обходи на летището.
Изборът на резервно летище за кацане при отклонен полет е само на пилота, посочва Цвятко Луканов, летец с близо 40 годишен опит и бивш директор на правителствения Авиоотряд.
„РВД не определя нищо. РВД само способства и помага на екипажите. Не мога да си обясня поради каква причина са отишли да кацат там, след като реално летището е затворено”, заяви той.
Експертите посочват и друг пропуск при изпълнение на процедурите за безопасност. В конкретния случай Летище Пловдив не е покрило задължителни изисквания за приемане на полети.
„Има необходим минимум от земни средства, които трябва да са налични на летището, за да се приемат самолети - обслужващ персонал, техника, линейки, медицински лица, пожарни”, подчерта Луканов.
От РВД обясняват, че в техните правомощия е заложено само да се съобразяват с полетните планове и посочените резервни летища от авиокомпаниите. И допълват, че нямат отношение към перонното обслужване на самолетите.
От "Уиз Еър" коментираха, че имат действащ договор с Летище Пловдив да го използват като резервно. От авиокомпанията поднесоха извинение към пътниците на злополучните полети.