Пътните полицаи ще свалят на място номерата на колите на водачи, заловени пияни, дрогирани, неправоспособни или отказали да дадат проба, за да не се изкушават отново да седнат зад волана.

Суровите санкции бяха приети на второ четене в парламентарната транспортна комисия.

Средно на седмица КАТ залавя по 300 солидно почерпени зад волана, по 30-ина дрогирани и по 600 неправосопособни.

Снимка: bTV

Във всички тези случаи и когато шофьорът откаже проба, пътните полицаи ще прекратяват регистрацията на колата, ако те са собственици. Срокът може да е от половин до една година.

„Прекратена регистрация означава изземане на табелите с регистрационен номер, свидетелството за регистрация и прекратяване на автомобила в системата. При справка ще излиза, че този автомобил няма регистрация“, обясни шефът на КАТ комисар Бойко Рановски.

Ако нарушителите карат чужд автомобил, той ще бъде спиран от движение за до месец.

Първоначалната идея за конфискация на автомобила отпадна, тъй като много от возилата са лизингови или служебни. Затова и в КАТ отлежават 3 млн. глоби за нарушения без нарушител.

Според промените вече собственикът ще носи отговорност.

Снимка: bTV

„Ако собственикът не предприеме действия в 14-дневен срок и не уведоми кой е извършил нарушението, то се пише на него“, обясни председателят на транспортната комисия в Парламента Настимир Ананиев.

Глобите са превишена скорост се увеличават двойно. По-строги стават и наказанията и за гонки, както и за актуалното напоследък движение в насрещното движение.

„На пътя има много агресия. Много хора обвиняват контролните органи, че не си вършат работата, но всъщност агресията поражда агресия – дразнят се на агресивните шофьори и самите те стават агресивни. А това води до повече пътно-транспортни произшествия“, каза Ананиев.

Очаква се законопроектът да влезе за гласуване в пленарната зала веднага след президентските избори, а промените да влязат в сила още началото на идната година.

Снимка: bTV

Според законодатели и експерти това са най-драстичните мерки в Закона за движение по пътищата, приемани в последните години.

По-високите санкции, обаче не гарантират очаквания превантивен ефект, защото събираемостта на глобите у нас е едва 30% – проблем, на който законодателят тепърва ще търси решение.