Утре БДЖ ще обяви дали разписанията на някои от влаковете ще бъдат променени отново. Причината е протеста на пътници срещу новия график, който е в сила от понеделник.
Новите разписания не съкращават броя на влаковете, но промените на маршрутите, оставиха някои пътници без превоз. Дори влакове, които са били пълни всеки ден, са със сменен маршрут от понеделник. Едно пътуване от селата в Искърското дефиле до София е достатъчно, за да се разбере защо хората са недоволни.
Оплаквания от новото разписание на БДЖ има от цялата страна. Въпреки че километрите и броя на мотрисите е същия, хиляди хора недоволстват от промените.
Само в Искърското дефиле поне в три села са започнати подписки от недоволни жители, който преди са имали възможност всяка сутрин да пътуват до София с три влака. С нововъведенията, тези, които започват работа рано закъсняват, а тези, които са от 09:00, пристигат около час по-рано в столицата.
„Настоявали сме да се промени графика. Имаме множество сигнали на недоволни хора - от Карлово, от Мездра имаше жалби”, коментира Петър Бунев - председател на синдиката на железничарите към КНСБ, пред камерата на "Тази сутрин" по bTV. „Очаквам след този репортаж да се вземе под внимание това, защото няма намаляване нито на километрите, нито на мотрисите”, допълни той.
Димитър Димитров, от Национален железничарски синдикат „Подкрепа”, напомни, че винаги по това време на годината се водят подобни разговори. Той смята, че е време държавата да си влезе в ролята и да вложи средства в железопътния транспорт.
По думите на синдикалиста от КНСБ в четвъртък, 17 декември се открива процедурата за преговори за железопътните превози.
„Искаме нещо повече от това, което имаме в момента”, каза Бунев. „Не се очаква съкращаване на хора, защото обема на работата не е намален, а някой трябва да я върши тази работа”, допълни той.
Според Димитров е важно и пътниците да проявят разбиране към условията, при които се движат влаковете – стара техника и множество ремонти. „Трябва търпение от пътниците - ремонтите не могат да станат с магическа пръчка”, коментира той.
Синдикалистите смятат, че е важно да се постигне компромис по темата.
Ръководството на БДЖ обеща да предостави позицията си по спорната ситуация до края на деня.
За всекидневните премеждията на жителите на село Церово, причинени от промените в графика на държавните железници, разказа журналистът Стоян Георгиев в репортаж.
В 5:30 сутринта на ж.п. гарата в село Церово кипи от живот. Всички влакове са пълни, защото голяма част от хората, които живеят в селото работят в София.
След влизане в сила на новото разписание на БДЖ, вече има само един влак, който пътува до София - в 6 часа. Този влак трябва да поеме всички пътници, които до скоро са се разпределяли в три сутрешни влака.
„Не можеш да се качиш, защото в момента сме от три влака пътници”, коментира Венелина Иванова.
Тя е служител на банков клон в столицата. Живее в село Церово и пътува 45 километра с БДЖ до София всеки ден. Заради новото разписание, от тази седмица ще спи с половин час по-малко и ще пътува права до работа.
Иванова разказва, че с новото разписание всеки ден закъснява за работа, а вечер се прибира значително по-късно.
Хората в претъпкания влак смятат, че упадъкът на БДЖ е причина за обезлюдяването на селата в Искърското дефиле.
Други коментират, че най-вероятно новото разписание е правено от човек, който никога не е използвал транспорта.
Освен това влаковете редовно закъсняват. „Този влак откакто е новото разписание никога не е стигал навреме. Най-малко 10-15 минути - то това за тях си може би, нормално”, коментира един от пътниците.