Четат ли достатъчно българските деца? Повече от 60% от шестокласниците четат само ако трябва, а цели 30 на сто смятат, че това е загуба на време. Данните са от проучване, направено през изминалата учебна година.
Изследването на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование и фондация „Заедно в час” за пореден път показва, че интересът на учениците към четенето е нисък. Проучването е правено в началото и в края на предишната учебна година сред шестокласници.
Според данните над 60% от децата са заявили, че четат само ако трябва. За 40 на сто е трудно да прочетат една книга докрай, а 32% смятат, че четенето е загуба на време. Очевидно някои от децата са дали повече от един отговор.
В същото време 64% от шестокласниците казват, че обичат да получават за подарък книга, почти толкова обичат да разменят книги с приятели.
Децата от един шести клас на пловдивското училище „Черноризец Храбър” казват, че обичат да стоят пред компютъра, но все по-често посягат и към книгите - и не само от задължителните списъци, а и от домашната библиотека. „Последната, която прочетох, е „Под игото”, признава шестокласничката Гергана Косева. „През лятото чета само, и може и през есента малко”, допълни съученикът й Мартин Атипов. „Започнах да чета романа на Триматата мускетари и продължавам да го чета”, споделя пък Христина Вихрогонова.
Според учители интересът към книгите се увеличава и една от причините са хубавите илюстрации. „Едно дете, като прочете една книга и я коментира с другите, че му е харесала, те също искат да я прочетат, да я имат и може би по този начин се възвръща тази любов към книгата”, обяснява учителката по български език и литература Таня Вълчинова.
Липса на интерес или дефицит на внимание - това може да са сред причините за нисък интерес към четенето. „Да не пропускаме влиянието на технологиите и на това, че живеейки в информационното общество, те са свикнали на един много бърз информационен поток, на нещата да им бъдат поднесени в готов, в смлян вариант”, обяснява психологът Маргарита Бакрачева.
Логично, по-голям интерес към четенето имат деца от семейства с повече книги и с по-образовани родители. Училището не винаги успява да компенсира минусите на семейната среда, но има подходи в преподаването помагат.
„Свързано е с начина, по който се представя информацията и с фокус върху това да бъдат мотивирани учениците. Също така е свързано с така наречените активни подходи на преподаване, които поставят всъщност ученика в центъра на учебния процес и му дават активна роля в ученето”, обяснява Траян Траянов от фондация „Заедно в час".
А в този клас на Коледа най-често са си подарявали книги.
Изследването показва още нещо, което може да се тълкува като положителен резултат - 92% от шестокласниците казват, че ако искат да постигнат успех в живота си, трябва да учат упорито.