Договорите и общите условия скоро може да станат доста по-лесни за четене. Депутати обсъждат допълнение в Закона за защита на потребителите, с което малкият шрифт в договорите с телекоми, финансови институции, застрахователни компании и други икономически субекти трябва да отпадне
Причината - да се предпазят най-уязвимите групи хора, които трудно се справят с виждането или разбирането на текста. Като цяло, потребителите подминават текстовете, заради юридическата терминология и трудния шрифт, като така пропускат важна информация, промоции, отстъпки и други.
Обсъжда се и въвеждането на определен стандарт при шрифта. Така че освен да е еднакъв, да е достъпен за четене.
Идеята за отпадането на ситния шрифт в договорите е на червеният депутат Иван Ибришимов. Според него броят на хората, които са били подведени и вече си търсят правата в съда се увеличава непрекъснато.
„При мен са идвали много избиратели от моя район, които са се оплаквали от това, че в клаузите на договора най-често се изписват сдребен шрифт именно тези клаузи от договора, вкоито се крияти така наречените подводни камъни”, коментира Ибришимов.
От Асоциация „Активни потребители” предлагат още и да се опростят текстовете на договорите, както и да се намали обемът на съдържанието.
„В какъвто и шрифт да го изпишем, той си е труден и, в повечето случаи, и неразбираем и затова друго важно условие, освен ние да сме взискателни и да четем, е да има възможност за опростено, съкратено представяне на съществената информация”, коментира Богомил Николов от „Активни потребители”.
Липсата на време да прочетем всичко също създава проблем и често ни вкарва в капан.
„Толкова много хора чакат след теб, че е невъзможно да застанеш и внимателно и спокойно да огледаш един договор. На практика това не е един договор между мен и банката или друга институция, това е един типов договор, който те предлагат”, коментира Теодора Вълчева, която признава, че често се налага да слага очила, за да се запознае с общите условия по договорите.