До 3 години всички страни в Европа трябва да въведат новата система за свободно планиране, която ще позволи съкращаване на разстоянията във въздуха и свиването на всички разходи за скъпия авиотранспорт.

Ако сега си представите пътя на самолетите, той много би приличал на второкласните български пътища - с много завои и излишно обикаляне. Идеята е да станат като въздушни магистрали - всеки самолет да лети по максимално права линия.

„Следването на попътния вятър ще даде възможност на авиокомпанията както да спести време, което е облекчение за пътниците, така и да спести гориво и вредни емисии в целия този процес", коментира Петър Данаилов от Районен център за обслужване въздушното движение-София.

„Цените на билетите би трябвало да намалеят, защото предоставяйки по-кратки разстояния, авиокомпаниите ще могат да избират много по-гъвкаво своите маршрути", заяви Георги Пеев, директор РВД.

Цветан Димитров е ръководител полети вече 10 години. Въведе ли се новата система, отговорността му ще нарасне значително. Затова разиграва реални ситуации в най-големия симулатор до френската столица Париж.

Този август сме достигнали рекорд по обслужени самолети - 3200 за денонощие. През България летят повече линии, заради кризите в Украйна, Ирак и Сирия.

В момента въздушното пространство над България е допълнително натоварено, защото няколко авиокомпании отказаха да летят над Синайския полуостров заради падналия самолет там. Системата за въздушно планиране прави така, че пътниците да не усетят това.

И в момента системата за свободно планиране работи у нас, но само нощем. Предстои тя да се въведе през почивните дни, а от 2019-а година ще влезе изцяло.