Държавата да се намеси и да спре „господството” на монополите в сферата на електроенергията. За това призоваха пред bTV председателят на Асоциация „Активни потребители” Богомил Николов и артистът Ваня Щерева, уточнявайки, че трябва да се създаде конкурентна среда, подобна на тази при мобилните оператори.
Щерева се оплака, че от ЧЕЗ я предупредили със спиране на тока поради просрочване на плащането на сметката й. Тя незабавно платила дължимото, но въпреки това екип на дружеството прекъснал електрозахранването й. Така тя била ден и половина без ток.
„Всъщност аз бях санкционирана 4 пъти – първо с глоба, след това със спиране на тока, с такса за включване и с чакане повече от денонощие да бъдем включени отново към мрежата. Ако искаме включването да стане веднага, таксата е двойна”, каза певицата, актриса и писателка.
Директорът на отдела по ПР и комуникации в ЧЕЗ отговори по телефона, че е необходимо технологично време, за да достигне информацията за осъществено плащане до екипите, които спират тока.
Казус в Студентски град
Междувременно управител на заведение в Студентски град сигнализира в bTV за проблеми със сметките за ток. Според потърпевшата Анета Константинова в случая не става въпрос за обикновено надписване, а за това, че електромерът й е бил повреден дълго време, което създало объркване и в електроразпределителното дружество.
Константинова е управител на заведение за бързо хранене в Студентски град и винаги е плащала сметки за ток, които не надхвърлят 200 лв. за месец. За ноември получава сметка с 500 лв. повече.
„Преди 6 месеца се оказа, че електромерът не се чете и никой не взе никакви мерки. Не дойдоха да го подменят. Пуснахме жалба преди Нова година, три месеца идват фактури с непроменени стари и нови показатели, но с натрупани и изразходвани киловати. Фактурите са от порядъка на 700 лева, 500, това са ни сметките”, казва жената.
След като правят проверка, от електроразпределителното дружество установяват, че дисплеят на електромера не работи. Затова за ноември и декември миналата година компанията отчита тока на базата на осреднено потребление от последните 3 месеца, когато уредът е бил в изправност. Това е условието, под което се подписва всеки един абонат на електрическата компания, когато екрана на електромера е празен при включени контакти. Въпреки осреднената база Анета е на мнение, компанията бърка в сметките.
„От ЧЕЗ ми обясниха, че на база миналогодишен период на отчетените данни ми отпускат тези фактури. Но на база миналогодишен период изразходваните киловати са ми много по-малки и нямат нищо общо с тези суми, които сега ги получаваме”, допълва Константинова.
От ЧЕЗ казаха пред bTV, че старият електромер е даден за анализ и е заменен с ново устройство. Времето за анализ на повредения електромер отнема близо месец.