Няколко стотици българи се обявиха срещу високите цени на горивата, тока и водата - с протести в Добрич, Пловдив и София.
Множеството в столицата премина от сградата на Президентството до Народното събрание. Хората размахваха плакати с лозунги, сред които се видяха надписи като: "Стрижете ни. А като ни одерете, кой ще ви плаща?".
Участниците в шествието се обявиха „за” премахване на концесионерите в доставката на вода. Поискаха още топлофикационните дружества да имат индивидуални договори с всеки, за да може с едномесечно предизвестие гражданите да се отказват от услугата.
Сред протестиращите имаше и недоволни от новите правила за паркиране в столицата, както и от малките пенсии.
Софиянци настояха и за отмяна на приетото увеличение на цената на тока с 13%, либерализирането на вноса на горивата и намаляване на ДДС-то, митата и акциза върху тях.
Протестите бяха организирани чрез социалната мрежа Фейсбук - в групите "Ние сме против високите цени на тока!", "Не на монопола на топлофикация!", "Не на високите цени на горивата!".
За силата на социалната мрежа
През последните две години тежестта на интернет при организирането на масови събития нарасна неимоверно. А след Арабската пролет паралелно в 14 държави, вече никой не подценява социалните мрежи като инструмент за постигане на политически резултати.
Оказва се обаче, че у нас ефектът от организираните във Фейсбук събития е доста по-различен. Въпреки че групите събират хиляди привърженици, от тях рядко има реална полза. Психолозите твърдят, че спецификата на българския манталитет ни пречи да преодолеем себе си и да преминем от думи към дела.
„Проблемът на българския Фейсбук и на българина във Фейсбук е това, че активността му остава почти основно само на територията на мрежата. Хората с външна локализация на контрола са много парадиращи и показни хора. За тях е много важно това да бъдат одобрени от групата си и интернет пък предоставя едно много лесно групиране, много лесно асоцииране между индивида и други хора, които той познава или не познава”, обяснява Николай Димитров.
Въпреки мнението на психолозите, участниците в протестите у нас са категорични, че Фейсбук е идеалната платформа, на която да се стъпи, за да има един протест успех.
И въпреки че организаторите на групите са категорични, че ще продължат да преследват целите си, дори и те признават - само реални хора, заставащи с имената си зад една кауза, биха могли да променят системата.