Поскъпването на тока за бизнеса ще засегне фирмите като столичен производител на хляб и закуски, който беше посетен от екипа на bTV Новините. Цялото производство е свързано с консумацията на енергия - освен пещите, се ползват и много уреди на ток.

Фирмата има и собствен магазин, в който витрините, подгряващи закуските, също качват разходите за енергия. Според мениджърите има само един изход.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Крайният потребител ще го разбере като вдигане на цени на продуктите със същия процент, с който се вдига еленергията, то е просто омагьосан кръг”, посочи Вероника Бонкова - управител на фирма за хляб и сладки изделия.

Месечната сметка за ток на фирмата е около 3 300 лева. Освен че ще вдигне цените, тя ще се изправи и пред още едно изпитание.

„Аз съм убедена, че хората ще намалят покупките, оборотите ще намалеят - това ще се отрази пагубно за голяма част от бизнеса”, категорична е Бонкова.

От асоциация на хлебопроизводителите прогнозират, че повечето фирми на пазара също ще коригират цените за крайния клиент. Всеки сам ще реши с колко нагоре.

Ще се усети ли реално в сметките намалението на цената на тока за бита?

Таксата „задължение към обществото” скача двойно, което според работодателите означава увеличение между 13.5 и 17.5 на сто за различните фирми.

Средната цена за килограм бял хляб е около лев и 10. Браншът е категоричен - насъщният ще поскъпне, но все още не е ясно точно с колко. Добра новина обаче за млечните продукти - кофичка кисело сега струва около лев и цената ще остане същата. Без промяна ще останат и цените на колбасите - килограм от най-купуваните малотрайни колбаси ще продължи да струва около 6 лева.

От асоциация на хлебопроизводителите прогнозират, че повечето фирми на пазара също ще коригират цените за крайния клиент. Всеки сам ще реши с колко нагоре. „За да излязат сметките нито един собственик на фирма няма да работи на загуба, той трябва да пробва с нови цени, с по-малко персонал и ако оцелее - оцелее, ако не ще трябва да затвори”, каза Георги Попов от асоциацията.

Млекопреработвателните не планират увеличение на сиренето и кашкавала, но пък искат по-ниско ДДС-то между 7 и 10 на сто.

За сега индустрията не изключва през септември да има нови протести.