Българските ученици са едни от най-грамотните в Европа при използването на интернет, но на едни от последните места по четене и разбиране на текст. Европейско изследване постави учениците ни на възраст между 9 и 16 години на второ място по използване на мрежата.
Пред нас са шведите, а след нас - учениците в Естония, Холандия и Дания. Най-малко интернет използват децата в Турция.
Любопитен е фактът, че учениците в скандинавските държави са сред отличните в Европа не само по сърфиране в мрежата, но и по четене и разбиране на текстове, както показаха последните изследвания на ПИЗА. Българските ученици тук изпадат от класацията и показват едни от най-слабите резултати на Стария континент. Така в общото международно изследване попадат в група с връстниците им от Уругвай, Мексико, Тринидад и Тобаго.
Бяла дъска вместо черна, компютър вместо тебешир - така изглеждат часовете в 31-во училище в София. За интерактивните уроци все по-често се ползва и глобалната мрежа.
„Когато изготвят проектите си, децата използват дори своите презентации чрез интернет и е забавно, защото включват различна информация. Винаги има нещо ново, дори за мен, което те съобщават и което са открили сами в интернет”, казва Катя Гусева.
Според европейско проучване българчетата прекарват в интернет 2 часа дневно. Нашите ученици са едни от най-грамотните в ползването на интернет сред европейските се връстници.
„Това са умения като изтриване на историята на посещения в интернет сайтове, пароли, работа със сваляне на материали и файлове. Освен това нашите деца имат по-силни защитни механизми.
Показваме много по-голям процент деца, които са внимателни в социалните си контакти в интернет”, обяснява Георги Апостолов.
Но по-дългото време в мрежата има и негативни страни. Недоспиване, без домашни на училище, беден речник, повече правописни грешки - това забелязват учителите.
И още интересни данни. Най-често децата прекарват повече време в интернет вечер и имат по-добри дигитални умения от родителите си. Всеки втори ученик има профил в социална мрежа.
Българските ученици са на първо място в Европа по т.нар. чатене, сваляне на музика и филми от мрежата и онлайн игри. Сравнително по-малко българчета спрямо средния процент за Европа използват информацията в интернет за подготовка на доклади и домашни работи.