Българските граждани са сред най-малко овластените и най-неуверените потребители в ЕС. Такава оценка даде Невен Мимица, еврокомисар за защита на потребителите, при откриването на информационна кампания на ЕС у нас.

Еврокомисарят отбеляза, че голяма част от българските потребители не вярват, че търговците на дребно зачитат законодателството за защита на потребителя. Затова хората в най-бедната страна-членка на ЕС не са уверени да използват правата си и не смятат, че държавните органи ги защитават.

Приемането на закони е само една стъпка към овластяване на потребителите. За да отстояват правата си, гражданите трябва да знаят какви точно са те и къде да получат информация и консултация, отбеляза той.

По думите му целта на откритата кампания е да се информират потребителите за правата им като граждани на ЕС. Еврокомисарят препоръча българските потребители да бъдат по-настойчиви, да предприемат действия и да отстояват правата си активно.

В Топ 3 сме на европейските страните с най-малко права при пазаруване и най-лоши потребителски условия. У нас за поредна година броя на жалбите срещу некоректните търговски практики се увеличава.

Всяка седмица Андрей Попов купува по няколко килограма бонбони, които оставя на свободна консумация във фитнеса си. Наскоро отворил поредния пакет, но с него напълнил едва половината буркан, който обикновено се пълнел почти догоре.

Таня Ганева знае, че туристическите агенции често удрят потребителите. Като учителка често води деца в чужбина, където може да се окаже, че мечтаната екскурзия не отговаря на рекламата.

„Тоест предлаганата услуга не отговаря на категорията - например настаняване в по-нисък клас хотел или ако попаднем на нелицензирана туроператорска фирма", казва тя.

Българите най-често имат проблеми с мобилните оператори, електроразпределителните дружества и „Топлофикация”, а в магазина често стоките не отговарят на написаното на етикета.

От 13 юни при пазаруване през интернет ще можете да върнете стоката не в рамките на 7, а на 14 дни. Падат и допълнителните такси при използване на кредитна карта или обаждания към спешни линии. Ще можем да се отказваме дори от изтеглена музика и видеоклипове, ако сметнем, че не са ни интересни.