Над 50% от оборота на магазините у нас е от български стоки. Всеки трети продукт купуваме от голяма верига магазини, показва анализа на Сдружението за модерна търговия, което обединява хипермаркетите.
Българинът оказва се е най-големият екпериментатор в Европа – това показва изследване сред европейските клиенти. Родните потребители регистрират най-голям ръст при пускането на нови продукти от всички европейци и не се притесняват да пробват.
Иначе харчим над10 милиарда лева в магазините – такъв е годишният оборот на хранителните стоки у нас като в някои от големите магазини близо 70 на сто от продукцията вече е родно производство.
В магазина българите търсят и избират българското. За Димитрина Александрова родното производство е гаранция, че ще пасне на вкуса ѝ. Но като пенсионер отдава голямо значение и на цената.
„По си е хубава нашата стока. Сега не мога да кажа, че и другата не е хубава. Но нашата е и по-скъпа и затова се хвърляме на вносната, че е по-евтина”, коментира тя.
Най-големият производител на био краставици в Европа е българска фирма. Изнасят 90% от продукцията си навън, но наблюдават все по-голям интерес и у нас.
„Бивайки български производител ние успяваме да го предложим на нашия пазар на по-добра цена. Ако това се внесе от Европа, цената би била много по-висока, заради транспортните разходи”, обяснява Елена Герганова, търг. директор на фирма-производител на биозеленчуци.
Веригите магазини отчитат също завишен интерес към биопродуктите. Млякото, месото и хлябът остават обаче най-продаваните стоки у нас, разбира се в зависимост от предпочитанията на клиентите.
През големите вериги няколко десетки български производители вече изнасят успешно стоките си навън. Най-добре в чужбина се продава българското мляко, олио, хляб и битова химия.
Производители и търговци обаче предупредиха за проблеми в Закона за защита на конкуренцията, който предстои да бъде променен. Притеснението им е, че дава възможност „държавата да унищожи за 24 часа всяко работещо българско предприятие, в което се съмнява”.