Около 66% от европейските граждани и близо 75 на сто от българите не са наясно и не търсят правата си при пътуване със самолет. Това алармират от онлайн туристическа агенция. Според тях причините за това могат да се търсят най-вече в недостатъчните информационни кампании, както и в понижената лична отговорност на пътуващите.
Специалистите съветват пътуващите да се запознават подробно с правата си още преди да отидат на летището. Например, ако полетът бъде отменен и авиокомпанията не уведоми пътниците най-малко седмица преди това, те имат право да изискат парите си обратно, както и да бъдат обезщетени с безплатен полет до предварително набелязаната дестинация. Ако се наложи да останат на летището и през нощта, авиокомпанията е длъжна да осигури хотел и храна, както и правото на едно телефонно обаждане, e-mail или факс.
Авиопревозвачите могат да изненадат неприятно и да откажат качване на борда на самолета поради практиката да се продават повече самолетни билети от броя на местата. В този случай освен на безплатен полет, пътникът има право и на обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от маршрута, посочват от агенция "eSKY".
Обезщетения се изплащат не само при отмяна на полети, но и при сериозни закъснения по вина на авиокомпанията, която е длъжна да предложи храна и хотел. Ако багажът бъде изгубен или повреден, клиентът има основателна причина да потърси сметка от авиокомпанията, като обезщетението е до 2 000 лв. Задължително условие е да се сигнализира за загубата или повредата най-късно до 7 дни след пътуването.
Тези правила важат не само за редовните, но и за нискотарифните авиокомпании, а цената на самолетния билет няма никакво отношение към тях. Специалистите подчертават, че най-сигурният начин за безпроблемно пътуване остава туристическата застраховка и набиращата популярност застраховка за анулиране на билет.