15-годишните българчета са най-зле по четене, математика и природни науки сред своите връстници в Европейския съюз. Данните са от мониторинга на Еврокомисията за образованието и обучението у нас.
Оказва се, че математиката е най-трудният предмет за българските осмокласници.
Близо 44 на сто от тях са слаби в смятането. За сравнение - този дял сред връстниците им в Общността е наполовина.
Следва четенето. Според доклада почти 40 процента от българчетата са показали слаб резултат по предмета за сметка на 17,8 процента от връстниците им в Европа.
България е на предпоследно място в Евросъюза по брой хора, които продължават да учат и след 25-годишната си възраст.
На фона на тези мрачни данни bTV реши да разкаже за отличниците в родното образование. Защото такива не липсват.
След няколко месеца 18-годишният Радослав Цветков ще бъде студент по икономика в Япония. Обикнал страната преди 3 години. Започнал да учи японски, въпреки че не бил част от учебната програма.
„Мисълта за бъдещето, за това, че аз искам да се развия в живота, да успея, просто това беше силната ми мотивация”, обяснява Радослав, ученик в 12 клас на Националната търговско-банкова гимназия.
Той има десетки награди от състезания по икономика и английски. Също като Мартина, която учи банково дело в съседния клас. Тя е приета за студентка в Холандия. Никога не е приемала училището като задължение.
„Имаш възможността да видиш какво се случва около теб, да не си като кон с капаци, ами да знаеш какво се случва в света, да намериш, нещо, което искаш да постигнеш, каузата, за която искаш да се бориш. Училището просто е първата стъпка”, смята Мартина Камбурова.
Емил Джасим е един от младите български учители. Преподавател е по история в 18 СОУ "Уилям Гладстон" Иска да промени идеята за скучните часове и зубренето на материал и признава, че се чувства вдъхновен от тази своя мисия.
„За мен на първо място е важно не да знаят датите, не толкова да знаят всички факти по история, за мен е важно да знаят къде да ги намерят, за мен е важно да четат текста и да го разбират”, обяснява той.
А за образователното министерство ще е важно да намери начин да пребори още една негативна тенденция.
„Броят на тези, които напускат училище рано, продължава да расте. Вече са ясни и числата за 2015-а. Данните сочат, че в България това са 13 процента”, коментира Флорин Попа - представител на ЕК.
У нас има проблем и с достъпа до образование за ромските деца.