Министерство на икономиката обсъжда идеята 15 хранителни продукта да бъдат предлагани на оптимални цени, така че да са достъпни и за крайно бедните потребители.
Става въпрос за наблюдение на цените на хляба, киселото и прясното мляко, олиото и брашното. Също на месото, яйцата, сиренето, кашкавала и маслото.
Цената на някои плодове и зеленчуци също ще е под наблюдение, както на захарта и на варивата - боб, леща и ориз. Икономическото министерство ще води разговори с хранителните вериги тези продукти да бъдат предлагани на възможно най-добри цени.
Докато данните на статистиката показват, че ръстът на цените се успокоява, хората на пазара признават, че вече свикват с високите цени.
По-ниската инфлация през тази година, в сравнение с миналата, означава, че цените продължават да растат, но по-бавно. Министерството на икономиката се надява като постави под наблюдение цените на някои основни храни, дори и най-бедните да могат да си ги купят.
„Ако трябва да се мислят такива мерки, по-скоро подкрепа на бедните чрез увеличаване на покупателната способност изглежда по-логично отколкото блокаж на цени или пък договорки с вериги за определени стоки“, каза икономистът Адриан Николов.
Според икономиста преди пандемията в България, в продължение на десет години, имахме пренебрежимо ниска инфлация.
„Ние бяхме много свикнали доходите да растат, а цените да остават същите и да има много висока покупателна способност. За съжаление това време няма да се върне. Всички големи институции прогнозират, че поне следващите няколко години ще има една инфлация от порядъка на три, четири процента, което на фона на предишните неща е доста високо повишение“, посочи Николов.
Ако веригите и Министерството на икономиката се разберат, наблюдението на цените на петнайсет основни храни ще влезе в сила преди настъпването на зимата.
Междувременно Националната статистика отчете отрицателна инфлация през септември от 0,1%. На годишна база животът през септември тази година спрямо същия месец на миналата е поскъпнал с 6.3%.
Най-сериозно понижение на цените се отчита в развлеченията и културата, ресторантите и хотелите. Но на месечна база все още има ръст в цените на транспорта, образованието, облеклото, здравеопазването и храните.