Столична община обмисля сливане на четирите транспортни дружества в София – „Център за градска мобилност“, „Автотранспорт“, „Електротранспорт“ и „Метрополитен“ в Единен транспортен оператор.

Това е една от мерките, целящи да решат проблемите в сектора. Втори ден заетите в сектора протестират, а столичани останаха без наземен транспорт. 

„Така ще оптимизираме излишно раздутата администрация - 700 човека към момента в 4 дружества, които извършват сходни дейности. В момента ЦГМ събира всички приходи и решава по свое усмотрение как да разпределя плащанията към дружествата, което води до това те да бавят плащания към контрагенти и после Столичната община да трябва да ги спасява със заеми, както беше през 2024 г“, коментира заместник-кметът на Столичната община по финанси Иван Василев. 

По думите му създалата се ситуация трябва да се използва, за да се разрешат проблемите в сектора. Според Василев трябва да се работи в три основни направления: 

  • Намиране на шофьори и намаляване на извънредния труд - в Автотранспорта има недостиг на 250 водачи, а в „Електротранспорта - на 100,
  • Подмяна на старите автобуси, тролеи и трамваи,
  • Съкращаване на излишно раздута администрация. 

Според Василев увеличението на заплати за всички заети в транспорта не дава резултати. Заплатите са увеличени със 150% от 2018 г. до 2024 г., а водачите в наземния транспорт са намалели с 19% за тези години. Идеята на Столична община е парите да се насочат в бонуси за привличане на нови служители и увеличаване на заплатите на новопостъпващи служители.

„Това ще облекчи всички водачи и ще им даде нужното време да почиват регулярно и да ползват отпуската си, а не да трупат множество извънреден труд. Ако насочим предвидените 17 млн. повече тази година за такива мерки, вярвам, че ще постигнем резултат през следващите месеци и години“, казва още Василев. 

Градската администрация подготвя инвестиционен заем, за да финансира покупката на нови автобуси, тролеи и трамваи.