Парламентът прие търговската експлоатация на тол системата да започне не по-късно от 1 март догодина. Със 106 гласа "за", 43 "против" и 20 "въздържал се" депутатите гласуваха на първо четене внесените от ГЕРБ изменения в Закона за пътищата. 

Системата трябваше да заработи от 16 август. До старта на системата камионите над 3 и половина тона ще плащат винетки.

От БСП обвиниха управляващите в пропуснати приходи за бюджета от многократното отлагане на старта на системата. От ГЕРБ обясниха, че системата ще тръгне, когато има споразумение с бизнеса и то ще се превърне в реалност до 1 март следващата година.

Няколко месеца държавата ще забави събирането на тол такси, това е държавнически подход, за да се намери точният баланс, обясни Александър Ненков.

Дора Янкова от "БСП за България" коментира, че управляващите са пренебрегнали дебата с гражданите и с превозвачите, което сега е аргумент да отложат въвеждането на системата, и това води до пропуснати ползи за бюджета.

Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков каза, че законопроектът е логично следствие от доста усиления, конструктивен и градивен диалог с превозвачите в последните три месеца.

Ние не изграждаме тол системата за опозицията в парламента, а за всички български граждани, отбеляза той.

Нанков добави, че са готови да понесат всички политически критики, но в никакъв случай да не внесат сътресение в транспортния бранш и най-вече за българските граждани. Ние мислим за приходите, но малко по-задълбочено мислим и от кого ще идват тези приходи, коментира Нанков. Ако постигнем консенсус за тарифите и обхвата на тол системата, търговската й експлоатация може да започне в рамките на не повече от една седмица, т.е. напълно възможно е да стартира и преди местните избори, посочи той.

С приетите на първо четене изменения в Закона за пътищата се променя концепцията за функциите, които доставчиците на декларирани данни ще осъществяват в рамките на Електронната система за тол такси.

Предвижда се тези доставчици да предоставят получаваните от тях данни за географското позициониране на своите клиенти на доставчици на услуга за електронно събиране на такси за изминато разстояние - национални доставчици и ЕУЕСТ доставчици, които да ги обработват и допълват до получаването на декларирани тол данни, използвайки техническите си системи, които позволяват това.