Екзалтирани софиянци „отпразнуваха” дълго чакано събитие – пускането в експлоатация на втория лъч на метрото. В 14.00 часа вратите на новите станции бяха отворени за наредилите си отвън тълпи от хора.

Почти невероятно, но ей го на – стана”, „Да си живи и здрави Бойко, Фандъкова и всички, които взеха участие в изграждането на това прекрасно съоръжение”, „Европейска работа” – бяха само част от коментарите на жителите на София, които се възползваха от безплатната днес услуга да се повозят на подземната железница.

Извън личните трепети на столичани, на дипломатическия фронт стана ясно, че с евросредства ще се реализира разширението на метрото до Летище София, за да свърже България със Стария континент и със света. Обещанието даде председателят на Европейската комисия Жозе Барозу, който откри втория лъч.

Изказването му нямаше как да не удовлетвори премиера Бойко Борисов: „Радвам се, че президентът Барозу е записал в изказването си разширяване на метрото. Надяваме се до днес следобед да бъде записана спирката до Бизнес парка и други две спирки, които му показах”.

Церемонията продължи с израз на топли чувства и надежди. „Очаквам от председателя Барозу да продължи да ми пише "Аз обичам България" и да продължим толкова важните за страната ни проекти", сподели Борисов.

Оказа се, че плановете за новите проекти, „записани в изказването” на Барозу, ще се случат заради заслуги, тъй като кабинетът „не мрънкал за пари пред ЕС”. Той подчерта, че европейската солидарност осигурява 50% от финансирането на новия лъч, който общо струва около 1 милиард евро.

Европредседателят не пропусна да похвали желанията на правителството и общината да инвестират в бъдещето на столицата, но не прескочи и свършеното от институцията, която управлява: „За мен е удоволствие да присъствам на това откриване. Това е голям ден за България и София, който е резултат от усилията и на ЕК”.

Той остана и изключително очарован от името на една от станциите, кръстена "Европейски съюз". Нейното изграждане започва преди 26 години - по времето на друг съюз - Съветския, а първата копка прави Тодор Живков.

По-късно благодарностите бяха върнати на българска земя. Премиерът Борисов, който рядко се радва на завещаното му от предишни управляващи, изказа признателност за четирите километра тунели от 60-те години. От по-близкото минало обаче отново бе недоволен: „Това, което днес открихме - този подземен град, е на половината от цената, която са изразходвали за гьола за Белене. Когато гражданите се возят на метрото нека да запомнят това, че парите за метрото са на половината от цената за АЕЦ "Белене".

Не по-малко бяха развълнувани и останалите официални лица на церемонията. „София ликува”, заяви президентът Росен Плевнелиев. Той отправи благодарност към всички, участвали в строежа на метрото.

По време на тържеството стана ясно още, че шефът на „Метрополитен” Стоян Братоев ще стане почетен гражданин на София.

11-те метростанции от новия лъч са с дължина 11 км. Линията минава на 40 метра под земята, през античен град и два противоатомни комунистически бункера. Капацитетът й позволява да се превозват 130 000 пътници дневно. За целта са предвидени 18 нови енергоспестяващи мотриси. Те произвеждат енергия, докато метрото се движи по инерция или връща обратно като по този начин движението е с около 25% по-евтино.

Очаква се около една трета от жителите на София да се възползват от метрото, като така трафикът ще бъде облекчен с 20%. Буферни паркинги има на края на линията и на "Черни връх", и на "Ломско шосе".

Заради разширението на подземната железница част от линиите на градския транспорт ще бъдат променени.

Цената на картите за пътуване обаче се увеличават. Поименната вече ще струва 35 лева за месец, докато за документ без снимка цената ще е 42 лева.